Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Det här med förlagen...

Kategori: Allmänt

November ger en extra nerv åt väntan på återkoppling från förlag. Eftersom jag skickade in manuset nu senast i mitten av augusti och det i regel tar ca 12 veckor för dem att återkomma så drar det ihop sig. Usch, får ont i magen av att tänka på det. Idag är det dessutom fredag = vanligaste dagen för refuseringar så nu får vi hoppas att förlagen inte har med mig i dagens maillistor för standardrefuser :/ 
 
En svår sak att hantera tycker jag är när ett förlag inte alls hör av sig. Hur ska man göra då? Jag vill inte tjata och har egentligen inget emot ett uteblivet svar. Men har jag något att förlora på att inte höra av mig i det läget? Har inte hört eller sett några tips där, sitter någon på input får ni mer än gärna dela med er! 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2018-11-02 | 09:30:05
    Bloggadress: http://nastasida.blogspot.se

    Har egentligen ingen input om att höra av sig eller inte när det tar lång tid. Lång väntan har för mig nästan alltid betytt att flera läser på förlaget, så jag brukar vänta och se.
    Ett förlag skriver på sin hemsida att det dröjer två månader, och ibland lite till, innan de svarar. Där har jag väntat i ett år och två månader nu, och det känns ju bara oprofessionellt från deras sida, och dit lär jag ju inte skicka manus igen. Läste på Författare på Facebook att någon fått negativt svar från samma förlag nu, och skickade in i mars 2015... som sagt, inte så seriöst förlag kanske.
    Nu får vi bara hoppas att detta blir fredagen när vi får positiva besked :-)

    Svar: Tack, då verkar vi jobba likadant. Känns bra!! Ja men snart borde det väl vara vår tur!?
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: