Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

En stor liten sak kirrad

Kategori: Allmänt

Puh, i fredags löste sig en fråga som har irriterat mig länge. Riktigt skönt. 
 
Till skillnad från tidigare manus så har detta manus kapitelrubriker. Inte sådana som berättar helt uppenbart vad det handlar om utan lite mer kryptiska som jag hoppas ska väcka nyfikenhet att läsa kapitlet.
 
Hursomhelst så har kapitelrubrikerna sett så himla fula ut i det typsnitt jag använder mig av (vilket är Century Schoolbook). Har provat det mesta, olika typsnitt, fetstil, kursiv, understruken, olika indrag, olika radavstånd osv. men blivit lika frustrerad varje gång jag kommit till en kapitelrubrik för de har fortfarande varit lika fula.
 
Så i fredags gick jag crazy och jobbade rejält utanför boxen och hittade till slut en snygg rubriksättning. Nu blir jag istället glad när jag kommer till en kapitelrubriker. (Smygredigerade en hel del i lördags kväll och i söndags för jag längtar så himla mycket efter att bli klar nu.) En liten grej som kan göra så himla stor skillnad för skrivlusten. Tjugo sidor kvar. Hoppas hinna denna vecka och få iväg det under Kristi himmelsfärdshelgen. 
 
Kommentera inlägget här: