Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Att numrera eller inte numrera

Kategori: Allmänt

Jaha, igår fortsatte jag med kap 17 av 44 och att placera det i ett händelseförlopp och en miljö. Gick över förvänta bra. Tidigare var det i stort sett bara inre monolog vilket var aptråkigt att läsa. Nu blev det betydligt bättre. Återstår att se om det blev tillräckligt bra. Hoppas kapitel 18 är mer medgörligt. 
 
Djupt nere i redigeringsträsket nu och det känns oändligt och ändlöst. Men någon gång kommer man ut på andra sidan, gäller bara att traggla nu. Och slutet tror jag, eller hoppas i alla fall, ska bli roligare och lättare att ta sig an. 
 
I det här manuset har jag numrerade kapitel vilket jag inte hade i det förra (alltså de var numrerade i excelfilen där jag strukturerade upp allt men inte i wordfilen där jag skrev). Gillar det onumrerade formatet bättre, då kan man vara mer lyckligt ovetande om vilket kapitel man sitter med och det blir inte lika tydligt att du inte kommer nån vart.
 
Föredrar också att läsa böcker med onumrerade kapitel. Vet inte varför men känns mer avslappnat på båt sätt utan. Men nu började jag numrera här och det känns inkört och lite tryggt kanske. Men när jag redigerat klart ska jag nog ta bort numreringen. Eller kanske redan idag?! Det vore onekligen nice att bli av med den. Varför inte egentligen? Får se om jag vågar drista mig... 

KOMMENTARER:

  • Elin Säfström säger:
    2018-03-06 | 21:33:45
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Jag älskar numrerade kapitel - har aldrig skrivit någonting annat. Men nu när du säger det så ... Jag gillar också att inte riktigt veta var jag är i en bok, på sätt och vis.

    Något jag inte gillar alls är namngivna kapitel. Jag vill inte ha någon hint om vad som komma skall.

    Svar: Tack för input, jag gillar de namngivna även om det verkar vara svårt att hitta på bra namn på alla. Men det får ju som du säger inte avslöja för mycket om vad som händer utan mer vara som en teaser. Mitt första manus har varken namn eller nummer på kapitlen. På detta har jag haft både namn & nummer, men ska hålla mig till bara namnen framöver. Bara för att detta manuset är mer kaosigt och jag behöver den ökade strukturen det ändå ger just nu. Får se när det är klart för utskick hur jag gör...
    Helena Dahlberg

  • Elin Säfström säger:
    2018-03-07 | 09:23:45
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Aha, du har namn? Det skulle ju kunna funka skitbra, antar jag. Inser nu att anledningen till att jag inte gillar det är min allmänna paniska fobi mot att få veta i förväg hur det ska gå. Alltså, jag skulle nästan föredra om böcker inte hade några titlar:) Men, jag litar på dig här.

    Svar: Jo får väl se vart det landar till slut. Titlar tycker jag ändå är okej ;) baksidestexter däremot hat sabbat en hel del läsupplevelser...
    Helena Dahlberg

  • Elin Säfström säger:
    2018-03-07 | 14:08:25
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Baksidestexter!! Hu!!

Kommentera inlägget här: