Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

MacGuffin

Kategori: Allmänt

Ojoj, nu beger jag mig ut på djupa och dunkla vatten. I alla fall för mig. Håller på och läser Guldbrandssons Manusförfattarens guide. Men undertiteln säger egentligen mer om innehållet: Från skrivkramp till element X. Tror boken kan vara riktigt bra när man lider av skrivkramp men där är jag inte just nu så har skummat en del. Tills jag kom fram till några sidor om fenomenet MacGuffin och vaknade till.
 
Har hört talas om uttrycket men aldrig riktigt orkat sätta mig in i vad det är så blev superglad att äntligen få rätsida på begreppen. Läste igenom. Och fattade fortfarande ingenting. Bestämde mig för att läsa en gång till, fatta, och skriva ett blogginlägg om det sen så jag lägger det på minnet ordentligt. 
 
Men det var inte jättelätt att greppa även om jag läste igen och jättelångsamt. Det verkar vara något konkret och oemotståndligt som lockar och drar i karaktärerna. En bra MacGuffin får alla munnar i närheten att vattnas. Ju mer folk förändras i dess närhet, desto högre laddning har den. Alltså att den får karaktärerna att göra saker de annars aldrig skulle ha gjort. 

Guldbrandssons tips är att låta historien kretsa kring en MacGuffin, gärna flera varv. Och att man ska låta sin MacGuffin ändra status och ägare flera gånger. För då blir det spännande. 

Rannsakade mig själv för att försöka komma på om jag har någon MacGuffin i mitt manus. Kom fram till att så inte är fallet.

Däremot har jag en potentiell anti-MacGuffin, viket duger det med om man får tro Guldbrandson. Dvs. i mitt fall något som man absolut inte vill ha och försöker undvika som ändå kommer till en hela tiden. I mitt fall är det en tavla. Den byter ägare två till tre gånger beroende på hur man räknar. Kanske borde utveckla det spåret lite ytterligare.

Plus att det finns en kartong som en huvudperson gärna vill åt, men också kommer över ganska så direkt. Kanske borde dra ut på smärtan lite där.

Det som gör att dessa två exempel ändå inte riktigt kvalar in är att de bara är av vikt för huvudpersonen, inte för någon annan. Ingen stor mängd munnar som vattnas. Så det är nog inga särskilt bra MacGuffins.

I och för sig finns en karaktär som skulle kunna utgöra en MacGuffin. Får klura på om jag ska göra den ännu mer betydelsefull för dem båda andra som vill åt den, kanske kan det öka spänningen. 

Igår stötte jag på sällskap på tåget i båda riktningarna så inget skrivet :( men var trevligt i alla fall...

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: