Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Kapitel tre får sammanhang och syfte

Kategori: Allmänt, Redigera, Roman, att skriva, dagbok, vi som skriver

Gårdagens låt i hörlurarna blev: Tvivel, Lars Winnerbäck.
Kanske ett måste för alla som skriver!?
 
Igår plockade jag ändå fram datorn och planerade upp kapitel tre lite (behöver väl knappast säga att detta gjordes enligt Lisa Crons modell som fortfarande funkar lika bra som förut för mig) Så det ska jag fixa till i manuset nu på morgontåget. 
 
Från att ha varit tio sidor blajig inre monolog kommer kapitlet nu med några, vad jag tror enkla, justeringar både få ett syfte och ett sammanhang och förhoppningsvis kunna kortas ner till kanske hälften? Får se om det blir lika lätt i praktiken som i teorin... 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2018-02-08 | 10:09:56
    Bloggadress: http://nastasida.blogspot.se

    Oj, blajig eller inte så blir jag imponerad av att du kan klämma fram tio sidor inre monolog! Jag får oftast panik när jag skriver inre monolog och känner ett tvångsmässigt behov av att slänga in något annat mitt i. Tror det finns en mening med att vila i den inre monologen så att läsaren blir bekväm med hp. Fick en del att fundera på nu :)

    Svar: Ja svårt med avvägningarna. Inre monologer är det jag har absolut lättast att skriva och därför ofta faller in i. Hur mycket är rimligt? Gillar själv också att läsa inte monologer så det hänger väl ihop...
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: