Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Förlagskommunikation

Kategori: Allmänt

De senaste dagarna har jag funderat kring det här med hur man bäst kommunicerar med förlagen. Och om det överhuvudtaget är viktigt eller spelar någon roll.
 
Tänker att alla blir glada för ett tack. Så försöker alltid återkoppla i positiv anda, även om jag fått världens gråaste och mest nedslående standardrefusering. Någon liten mening på temat ”ok, tack ändå för besked” eller så.
 
Men kanske borde man vara ärligare och svara att det var ju tråkigt att ni är för inskränkta och fega för att satsa på denna blivande författar-stjärna. Eller ”tack för att ni förstörde helgen såhär en fredagkväll. Varför måste ni ha så jävla tråkig ton i refuseringen, det är väl ändå språk och uttryck ni jobbar men så jag hade förväntat mig en något högre nivå.” Kanske är det bästa att inte svara alls. Eller så skiter de i vilket. 
 
Har även fått dille på det här med instagram. Hjälper det om jag går in och lajkar allt förlaget av intresse gör? Måste jag då dissa konkurrenterna eller ska man sitta och lajka allt som samtliga förlag gör? Själv har jag ingen direkt aktiv instagramsida så det är inte så att någon någonsin kommer få reda på någonting om mig den vägen. Förutom möjligen då vad jag har lajkat om det ens går att se? De får ju faktiskt inte sådär hemskt många lajks per inlägg så lite glada borde någon på förlaget kanske bli. Eller så får man stalker-varning på sig istället. 
 
Griper efter halmstrån som antagligen inte finns. Vill framförallt inte göra fel/falla på en sån sak eller framstå som psycho...
 
På tal om det var det länge sen man fick en refusering, kanske är det någon på ingång idag eller på måndag som verkar vara standardveckodagarna för detta. Kanske inte. Någon där ute kanske vet något om hur det går som jag inte fått reda på ännu. Eller så har de inte ens börjat bläddra. Fritt fram att spekulera... Lyssnade på Förlagspodden häromdagen som nog gjorde mig ännu mer förvirrad. Kanske får man mer grepp om de som har den om man lyssnar igenom lite fler avsnitt. De verkar, lite konstiga. 
Kommentera inlägget här: