Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Läsa, läsa, läsa

Kategori: Allmänt

Nej nu ska jag ta mig igenom detta manus och gå vidare i livet. Stryker alla tråkiga partier rakt av nu när jag läser, kommer bli kort och effektivt. Men så ska väl gärna en debutroman vara har jag fått för mig, säkert läst nånstans eller hört i poddar. 
 
Splittrade upp ett kapitel till två och la in det som tidigare kom efter emellan dessa två ”nya” istället. För att få tidslinjen att gå ihop, annars blev det ett hopp bakåt på ett icke avsett och därmed fult sätt. Har inga tidshopp fram och tillbaka mellan de olika kapitel i något av mina manus än så länge, har inte känt något behov. (Alltså tiden går ju och skuttar fram en bit ibland men man rör sig inte fram och tillbaka. Deckaren utspelar sig under några veckor runt påsk. Det jag jobbar med nu utspelar sig under ett drygt år med början tidig vinter - när det är färdigredigerat och den eviga hösten är bortslipad då...)
 
Får vinnlägga mig om att inte skumma texten, bara för jag är så sjukt sugen på att bli klar. Har ingen aning om vad som blir nästa skrivprojekt så risken är att jag faller ut i ett vakuum på andra sidan. Och det ska bli sååå skönt! Läste och polerade tre (fyra till slut eftersom ett av dem delades upp) kapitel igår så det gick ju med en väldig fart. Nu ska jag forsa igenom detta manus, hoppas jag :/ 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2018-04-17 | 08:28:01
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Oj, känns som det hänt massor sedan jag kikade in senast, med vår och hundattackerad bok och manuset.
    Känner igen den eviga hösten, men jag lyckades i stället ha mörka nätter i juli, fast det är fullt dagsljus på nätterna i juli här.
    Lycka till med att ta dig igenom manuset, heja!

Kommentera inlägget här: