Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Ögonen skummar

Kategori: Allmänt, Redigera

Härligt att kunna berätta att jag i fredags faktiskt arbetade med manuset igen. Tycker alltid det är lite nervöst att öppna dokumentet när man varit ifrån det ett tag. Men det gick bra.
 
Minns inte om jag hade någon plan men tror jag höll på att redigera igenom hela manuset från början till slut. Så det fortsatte jag med i fredags och är nu på sid 31 av 351. Verkar som att jag hinner med ca fem sidor per resa enligt mätningen i fredags. Men allt kan ju hända... 
 
Det jag får kämpa mest mot i redigeringen nu är att manuset är så pass klart att ögonen gärna vill börja skumma texten. Då får man gå tillbaka och verkligen koncentrera mig på varje ord någon minut tills de ställt tillbaks sig till läsa-noga-läge igen. Kan ju ha haft stt göra med fredagströtthet också förstås... 
 
Förutom allmän textbearbetning så rättade jag nu senast till en mening där två av karaktärerna, som (avsiktligt) är relativt lika men ändå i botten olika, hade blandats ihop. Lagt in lite mer miljö som varit en generell synpunkt under kursen. Och stött på en karaktär vara namn jag glömt bort och som jag inte hittade nånstans i varken manus eller tillhörande faktafil. Så det där namnet måste jag hålla utkik efter framöver. 
 
Det här var den sista lugna helgen innan alla ungarnas aktiviteter drar igång. Snabbt gick den också. Men ska inte klaga, familjen mår bra vilket är det viktigaste! Hann med en textrespons igår kväll också, så roligt och givande på alla sätt! 
Kommentera inlägget här: