Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Kapitellängd

Kategori: Allmänt, Redigera, Slutet, att skriva, vi som skriver

Fick en fråga från en skrivvän om mina kapitel blev kortare mot slutet av manuset. Kunde då inte låta bli att gå in och räkna lite på de första respektive sista kapitlen i manuset.
 
Det hela slutade med denna excelfigur där det alltså är antal sidor för de 9 första respektive för de 14 sista kapitlen i mitt manus som illustreras. I mitten la jag in två nollade punkter för att se var gränsen går mellan de första och de sista kapitlen. 
 
 
Inte möjligt att dra några slutsatser från direkt, utom att längden varierar relativt mycket, mest i början i och för sig. Kapitel 3 sticker verkligen ut i längd. Tror att det är det första kapitlet på polisstationen där många karaktärer och annat presenteras. När jag är klar ska jag pricka in hela manuset här. Roligt ju! 
 
Läste nånstans att man gärna skulle ha någorlunda jämn kapitellängd men det gillar jag personligen inte alls. Tycker det blir trist och lite enformigt/förutsägbart. 
 
Sista veckan på semptember, hur ska detta gå!? Tror knappast jag hinner klart redigeringsrundan denna vecka såsom jag hade hoppats på men man vet aldrig. Kanske fortsätter min tur även under denna vecka! 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2017-09-25 | 08:31:24
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot

    Jag kör också med varierande längd på kapitlen, har svårt att se hur jag skulle kunna skriva berättelsen och anpassa den efter att alla kapitel ska vara exakt sju och en halv sida. Tycker också att det blir lite trist när det görs så.
    Hoppas du får en fin vecka!

    Svar: Tack detsamma!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: