Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Tillbaka till manus ett

Kategori: Allmänt, Redigera, att skriva

Kunde inte hålla mig ifrån att scrolla lite i manus nummer ett igår. Ni vet säkert hur svårt det kan vara att hålla fingrarna i styr... Och jag kan bara inte lämna all denna text (drygt 400 sidor i Word) därhän. Det är för bortkastat. Så nu tar jag resten av hösten till en total makeover på detta manus så får vi se var det landar sedan. Idag jobbar jag hemma för sista gången denna vecka så imorgon kan jag hugga in. Spännande!
 
Det allra första jag måste göra är att snygga till texten, den ser ärligt talat helt hemsk ut. Kan inte fatta hur jag någon gång tyckt att detta var ok!? Istället för indrag har jag exempel blankrad. Superjobbigt att läsa ju, i alla fall tillsammans med resten av problemen nedan! Vissa stycken är flera sidor långa, eh hallå! Alla tabbar och sånt är skumma, för att inte tala om rubrikerna. Har dessutom numrerade kapitel här till skillnad från i deckaren (med namn som jag tycker är riktigt, riktigt bra överlag och som alla har med innehållet i respektive kapitel att göra. Förutom ett kapitel som heter "38 Ja, du läste rätt, det här är också kapitel 38", får nog se över den rubriken lite grann...) MEN ingen autonumrering är inlagd utan då måste jag alltså ha suttit för hand och numrerat... Gillar inte teckensnittet heller, Courier New. Hur är det möjligt att jag stått bakom det här?! 
 
Fördelen med ett riktigt superkasst första manus är insikten att mitt nya senaste manus måste ha så sjukt mycket högre chans att vara intressant för förlagen... 
 
Gissar att det tar torsdag-fredag att städa upp lay outen bara. Men då får jag lite känsla för innehållet också på en gång så blir nog bra. 

KOMMENTARER:

  • Marie: Mitt skrivliv säger:
    2017-10-04 | 07:55:04
    Bloggadress: http://mittskrivliv.wordpress.com

    Jag förstår att det är svårt att hålla fingrarna i styr. Jag har tvingat mig till en femveckors vila från mitt manus, men nästa vecka får jag läsa igenom det. Förhoppningsvis med nya ögon.
    Att städa upp layouten är bra terapi också!

    Svar: Ouch, skrivuppehåll är smärtsamt men nog nyttigt. Hoppas din vecka går snabbt så du får kasta dig över det sen igen!
    Helena Dahlberg

  • Annika säger:
    2017-10-04 | 08:08:58
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Måste var en härlig insikt, att du har utvecklats monumentalt sedan det första manuset!
    Tycker att det låter som ett jätteroligt tidsfördriv att putsa upp det gamla till något mer skinande. Jag har glömt vilken genre ditt första manus är, men inte en deckare som det senaste väl?

    Svar: Ja det var på sitt sätt skönt att se en utveckling. Med tanke på att jag med det manuset började från absoluta nollpunkten vad gäller kunskap om och erfarenhet från att skriva annat än jobbrelaterade texter så är det väl också rimligt med en relativt brant utvecklingskurva till en början. Vad gäller genre så var den första tänkt som en chic lit, men utvecklades snarare till ett relationsdrama som sedan spårade ur lite åt psykologisk thriller till. Nu tror jag att jag ska hålla det till relationsdrama-genren, om det finns någon sån?
    Helena Dahlberg

  • Annika säger:
    2017-10-05 | 09:23:09
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Relationsdrama är lite på uppgående tror jag, både urspårade och icke urspårade :-)

    Svar: Aha, tack för den spaningen!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: