Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Slarvfel av betydelse

Kategori: Allmänt

Bra skrivdag igår. Redigering på inresan/morgonen och responsarbete på hemresan/kvällen.
 
Har en hel del skrivfel i manuset jag redigerar nu. Vissa av dem är harmlösa medan vissa ändrar betydelsen rätt drastiskt. Som exempel hade jag skrivit att några personer var rusiga istället för rufsiga. Rätt stor skillnad på betydelse ändå. 
 
Satt även en stund och funderade på hur man formulerar färgen "ill orangea" på något bra sätt.
 
Tog mig i alla fall igenom ett riktigt mastodontkapitel, 17 sidor. Delas upp eller huggas ner är frågan som jag antecknade och får ta tag i under nästa redigeringsrunda. 
 
Kände för att börja räkna lite igen. Slutade igår på sid 138/278 så halvvägs igenom ungefär. Känns bra! 
 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2017-11-14 | 10:28:04
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Om förra inlägget; sluta inte skriva om redigeringen, det är jätteroligt tycker jag att följa ditt arbete med manuset!
    Det är verkligen intressant (och skrämmande) vad ett skrivfel kan göra! Rusiga och rufsiga kan ju ändra hela synen på en händelse :)

    Svar: Japp, tack för feed back! Älskar själv att läsa din och andras skrivblocket om de små stegen som leder framåt!
    Helena Dahlberg

  • Sara säger:
    2017-11-14 | 11:58:44
    Bloggadress: http://www.saralinneamolin.wordpress.com

    Illorange, skulle jag säga. Eller kanske ill-orange, eftersom det där första kan verka ganska förvirrande. :)

    Jag håller med, det är hemskt kul att få vara med på ett hörn av redigeringen, så sluta inte delge oss! :-)

    Svar: Tack för input i orangea träsket och roligt att du uppskattar bloggen!! Det är flera grejer som är illorangea. Men får nog hitta ett annat ord kanske, svårt att få till detta utan att det ser konstigt ut....
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: