Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Utskrift no 1

Kategori: Allmänt, Redigera, Roman, att skriva, dagbok, vi som skriver

Nu är manuset utskrivet och preppat (= ihophäftat i lagom tjocka bibbor utifrån hur mycket som fick plats i häftapparaten vilket var ca fyra kapitel i stöten)! Första gången någonsin som jag dels unnat mig och dels känt mig som en tillräckligt seriös författarsspirant för att skriva ut ett manus på papper. Känns sjukt proffsigt! Tar med mig hela luntan på trippen så får vi se vad som händer. 
 
 
Första punkterna på att göra listan blir att sidbryta för varje nytt kapitel (behövs när man ska skriva ut det märkte jag nu) och att lägga in rubrikformatering så att jag kan använda kapitelöversiktfunktionen i Word. 
 
Annars packar jag anteckningsblock, märkflärpar i olika färger och märkpennor i olika färger. Ska bli väldigt intressant det här. Tyvärr hittade jag vissa gulmarkerade textpartier med lite idétext, typ "Här vore det bra om hon fick ett samtal från sin mamma som frågade varför hon aldrig dök upp i helgen." Trodde att jag hade skrivit klart de idéer jag haft under tiden men uppenbarligen är så inte fallet. Men jag har ju tänkt lägga ytterligare ett år på redigeringen nu så borde inte bli några problem att hantera även dessa punkter bland allt annat. 
 
Nu drar vi och lämnar barnen hos mamma och pappa under förmiddagen och sen så är det dags att ta tåget. Längtar! Planen är att köra hårt hela dagen imorgon men ta idag och lördag lite som de kommer. Så får se om jag vågar sätta igång redan idag eller om jag tar en sista vilodag innan jag drar igång! 
Kommentera inlägget här: