Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Att ge respons

Kategori: Allmänt, Respons, Roman, att skriva

En sak med den här skrivkursen jag anmält mig till i sommar är att jag inte "bara" behöver skriva och ta emot synpunkter på mina egna texter utan såklart också får chans att läsa och ge respons på andras texter.
 
Har ju hjälpt en skrivvän med respons under året som gått redan så har lite vana men det har varit helt spontant och utan att veta vad som egentligen förväntas och krävs för att lämna riktigt bra respons. 
 
Så nu har jag börjat undersöka vad detta innebär egentligen och hur man ska återkoppla så bra som möjligt. Frågan känns extra viktig också för att jag har en känsla av att jag egentligen skulle passa bättre som lektör än författare och gärna skulle jobba med det vad det lider.  Därför känns detta som ett ypperligt tillfälle att öva på och utveckla den biten också. 
 
Nedan tre länkar tyckte jag var de bästa av allt som fanns på nätet, sorterade i fallande skala med den jag tyckte var bäst för mitt syfte först. Ser med spänning fram emot kursen som drar igång om nästan exakt en månad! 
 
http://blog.forfattartips.se/2013/09/21/10-tips-om-konsten-att-ge-respons/
 
http://kreativtskrivande.blogspot.se/2012/02/hur-laser-man-en-text-och-ger-respons.html?m=1
 
http://lektionsbanken.se/lektioner/att-ge-och-fa-respons-pa-texter/

KOMMENTARER:

  • Elin Säfström säger:
    2017-05-12 | 17:51:16
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Gud så intressant! Jag skulle tycka att det var fruktansvärt svårt. Förmodligen skulle jag vara mycket, mycket bättre på det än tidigare, nu när jag själv varit med om redigeringsarbete från författarsidan, men det skulle ändå kännas vansinnigt onaturligt att jobba åt det hållet. Men vad kul att du snarare känner tvärtom, verkar det som.

    Svar: Ja, jag tycker det är så spännande att se någon annans text växa fram. Häftigt hur en text kan utvecklas från ena gången till den andra (eftersom jag jobbar löpande och i flera omgångar med min vän så kan man följa processen så nära.) Texten man får tillbaka blir aldrig som man tänkt sig när man lämnade kommentarerna men alltid så mycket bättre. Man lär sig att det finns många olika vägar att välja för att lösa samma problem och blir ständigt överraskad!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: