Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Noggrann början

Kategori: Allmänt

I fredags anmälde jag mig till skrivarkursen i sommar. Tjoho! Man behövde skicka med arbetsprov så gick igenom de första fem sidorna i manus helt snabbt innan jag skickade in dem och kan se att jag var betydligt mer noga med gestaltning och text än vad jag är när jag skriver nu. Kändes överraskande välgenomarbetat så det var en positiv överraskning. 
 
Tycker nog ofta det är lite så när man läser böcker också, att de är bäst i början och sen mot slutet ligger fokus mer på storyn än resten av hantverket. Eller så beror det på hur jag läser kanske, jag läser helt klart mer noggrant i början av en bok än i slutet. Vad som är hönan och vad som är ägget där är svårare att avgöra.... 
 
I fredags nöjde jag mig med att redan ha uppnått skrivmålet för veckan så jobbade inget mer med manus utan knåpade ihop ansökan till skrivkursen (personlig motivering och textexempel) på väg in till jobbet och läste en annans text på vägen hem. 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2017-03-27 | 11:29:59
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Så skönt med en början som är genomarbetad och som fungerar! Tycker att de där första sidorna jag producerar brukar bli trevande och förvirrade :-D
    Spännande med skrivarkurs :)

    Svar: Ja, jag hade ju arbetet fokuserat med synopsis precis innan och det märks att det var ett helt annat fokus där, stor skillnad!
    Helena Dahlberg

  • Kristina säger:
    2017-03-27 | 16:08:29
    Bloggadress: http://kristinawestling.se

    Hurra vad kul, hoppas att du kommer med på kursen! Det är verkligen så lärorikt :) Härligt att inledningen kändes genomarbetad, det ger en liten extra boost när man läser sin egen text och tycker att den är bra eller hur?

    Svar: Tack, fick besked att jag kommit med så nu är det klappat & klart! Det här med att skriva strukturerat känns allt bättre!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: