Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Responsrunda 1

Kategori: Allmänt

Då var responsrunda nummer 1 på kursen klar. Jag kan andas ut, nu är vi igång. 
 
Den främsta lärdom jag tar med mig är att inte kasta mig hals över huvud in och börja redigera så fort jag får respons av en utan vänta tills jag fått in alla synpunkter. Det en person inte tycker fungerar kan nämligen vara just det någon annan tycker är extra bra. Så får öva på en av mina sämsta grenar framöver, tålamod! Så kan jag väga alla synpunkter mot varandra och mina egna sedan under mer ordnade former. 
 
Annars går det lite väl snabbt framåt på sina ställen var väl huvudsakliga responsen från läraren som jag tolkade det. Måste låta läsaren vila mer i texten. Så nu la jag till någon sida fluff till dessa tjugo första sidor. Annars var det någon klyscha jag fick stryka och lite smågrejer som någon replik det var otydligt vem som uttalade o dylikt.  
 
Nästa inlämning blir nästkommande tjugo sidor. Alltså sid 20-40 i manuset. Om det också går bra så kommer jag nog hoppa fram lite till inlämning nummer tre och fyra så att jag kan få lite återkoppling på slutet också. Har för mig att en stark början och ett bra slut är viktigt vid inskick till förlag. Dessutom är jag lite osäker på hur pass "öppet" slut som kan accepteras. Hur mycket trådar man kan lämna till en uppföljare helt enkelt. Det skulle jag gärna ta feed back på. 
 
Men, har fått så mycket bra tips redan från läraren och fyra kurskamrater. Oerhört lärorikt att se hur ens texter landar hos olika läsare. 
 
Nu fortsätter redigeringen. Känns nästan som semester efter förra veckans arbete med att ge respons på de andras texter vilket var betydligt svårare och mer energikrävande! Hann inte ge respons till alla utan satsade på att ge mer utförlig respons till de tre i min grupp och en från den andra gruppen som är lite mer engagerad och som också skriver spänning. Känns bättre att ge mer kvalitativ respons till några få istället för mer översiktig respons till alla. 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2017-06-26 | 09:21:54
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Följer ditt kursande med stort intresse, låter toppen måste jag säga!

  • Eva Karlsson säger:
    2017-06-26 | 14:24:51
    Bloggadress: http://riktigare.com

    Tycker du gör rätt som inte börjar ändra direkt, och att du tänker visa även slutet för kursdeltagarna. Först när alla har sagt sitt och du själv har tänkt ett extra varv vet du vad du vill ha kvar och kanske lägga till.
    Det är i det skedet jag är i nu. Jag har visat det mesta av texten för min lärare och mina kursdeltagare och nu ska jag försöka få ordning på allt.
    Intressant att läsa om din kurs. Jag gick en sommarkurs för samma lärare för ett par år sedan - men det var under en vecka och vi hann lämna in 2x20 sidor. Nu går jag en skrivarkurs där vi ses ungefär en gång i månaden och visar 20 sidor varje gång.

    Svar: Ja fick lära mig det vid första responsen då jag började ändra direkt men sedan ångrade mig efter senare respons och fick gå tillbaka. Så nästa omgång ska jag ha lite mer is i magen, hoppas jag :/ Roligt att du följt upp med fler kurser därefter. Känner mig också fångad av detta, kan nog bli en ny sommartradition det här med någon sorts skrivkursande!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: