Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Allsång och karaktärer

Kategori: Allmänt, Redigera, Skrivkurs, att skriva, dagbok

Igår blev det allsångspremier i ordets rätta bemärkelse. Är ett stort fan men det är första gången jag faktiskt varit där. Brukar nöja mig med tv-versionen annars men nu hade den delen av familjen som har sommarlov (alla utom jag) bokat in detta så då var det bara att haka på! Tanken om att det vore ett bra mål för en terrorattack slog mig dock men fick stå tillbaka. 
 
Mysfaktorn var total! Så familjärt och mysigt. Värsta feel good-kvällen! Ser ni Ledin i vit skjorta där framme på scenen?! Inte? Till vänster med gitarren?
 
 
Annars så tampas jag med sviterna efter all respons och hur den ska hanteras. Så himla mycket bra tankar och input. Nu gäller det att fundera, sålla, fundera igen, tänka till, kanske tänka om i vissa delar. Efter denna kurs kommer jag ha att göra ett bra tag framöver, hinner verkligen inte bearbeta allteftersom så som jag tänkt. Det är alldeles för mycket.
 
Men det har verkligen blivit en riktig brakstart på redigeringen som jag verkligen behövde hjälp på vägen med så trots att det bara gått två veckor så har jag fått ut det viktigaste redan. Nu är det bara bonus resten! 
 
När det gäller karaktärer så har det blivit tydligt att det finns inga genvägar. De bifigurer som jag själv inte haft så bra koll på utan nu i efterhand kan se att de kanske mest  hastats förbi har jag direkt fått frågor på. Vilka är dem, varför beter de sig så osv. Sådant som läsaren vill kunna bottna och förstå, åtminstone längre fram i texten. 
 
Så nu har jag tagit fram excelbladen där jag har mina karaktärer nertecknade. Börjat fylla i luckor, fundera över vad som ska framgå uttryckligen respektive underförstått. Vad som är bakgrundsinformation för min egen skull som inte behöver framgå alls. Kommer ge så mycket till texten sedan när det fallit på plats tror jag. Hoppas mycket på detta! 
Kommentera inlägget här: