Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Första redigeringsrundan avklarad

Kategori: Allmänt, Redigera, Roman, att skriva, dagbok, vi som skriver

Och lagom till helgen så är första redigeringsrundan faktiskt klar! Galet roligt och har helt klart gått snabbare än förväntat. 
 
20 000 tecken har tillkommit i manuset och ett helt nytt (kort) kapitel. Jag har rensat massa upprepningar och tråkiga utsvävningar. Men framförallt så har jag pillat in massa ledtrådar både luriga och såna som gör att man ska kunna gissa sig till vem den skyldiga är redan innan det blir alldeles uppenbart. En hel del karaktärsfördjupningar/förtydliganden har slunkit med också. 
 
Så nästa vecka börjar det här (Redigeringsrunda två);
 
 
Alla anteckningar vid sidan av. Som jag antingen inte hunnit göra när idén kommit eller som jag inte vetat hur jag skulle lösa. Det är rätt så många sidor i den här boken.
 
Sedan tänkte jag ta och fixa till massa ytterligare bra grejer efter den respons texterna får på skrivkursen men har valt att vänta med det till sist. Det behöver jag tänka lite mer noga kring och då är det skönt att ha mina egna punkter avklarade först så jag kan fokusera och se hur synpunkterna ter sig i sitt färdiga sammanhang. 
 
En punkt jag fått kommentarer på är att jag använder mig av varumärken i onödan. Sådana generella synpunkter har jag såklart med mig medan jag gör den andra redigeringen och fixar när jag stöter på det. Exempelvis att någon dricker en flaska Loka istället för en flaska mineralvatten. Säger inte att det alltid är fel med varumärken men finns det inget syfte med det så bör det gå bort tycker jag. 

KOMMENTARER:

  • Bokstund säger:
    2017-07-08 | 14:59:42
    Bloggadress: http://bokstund.wordpress.com

    Redigeringsfaserna rycker jag är roliga :) Kul att du delar med dig!

Kommentera inlägget här: