Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Kan en chic lit bli en deckare

Kategori: Allmänt, Deckare, Inspiration, Roman, att skriva, chic lit, vi som skriver

Ja, det är frågan som jag funderat på under helgen. Känner verkligen att jag vill skriva serier eller åtminstone trilogier då jag tycker så mycket om mina karaktärer att tanken på att överge dem efter ett manus inte är aktuell. Men att skriva flera olika serier är ju oöverstigligt, i alla fall så länge man är hobbyförfattare.

Så började leka med tanken att slå ihop böckerna till en och samma serie så har jag inom kanske två år de första två delarna klara redan. Det finns karaktärer som inte är desamma idag men som är lite i bakgrunden i båda manusen och som skulle kunna utvecklas till samma personer, vid behov få en mer framträdande roll och fungera som en länk mellan historierna. Min chic lit skulle då också behöva byta skepnad till deckare. Vilket vore fullt möjligt om jag bara låter den urspårade storyn som kom upp i slutet vara med redan från början och sedan eskalera lite mer än nu mot slutet. Tror till och med att det skulle bli riktigt bra.

Så görbart är det absolut men är det värt jobbet? I fredags kände jag mig övertygad om att det skulle vara värt det och gå hur bra som helst. Idag känns det som att "det går aldrig". Så får väl se var det landar till slut. Fick nu en helt annan galen idé på hur man skulle kunna göra men det får vi ta en annan gång.

Det känns tungt nu. Inte ett dugg lättare att hantera mörkret bara för att vi var i solen några dagar runt nyår tycker jag. Vill egentligen bara stänga in mig i mörkret i min ensamhet och skriva tills det blir vår. Så ska jag banne mig göra om jag blir författare nån gång. Skriva som en tok vintermånaderna, typ oktober - april och sen bara vara ute och göra allt det andra man behöver göra/träffa folk/marknadsföra/vara ledig osv maj - september. Å det vore underbart!

Vaknade med nackspärr natten till lördag så har tryckt mig mot denna fantastiska massagekudde så ofta jag har kunnat under helgen. Den har inbyggd värme också om man vill. Riktigt bra men smärtsam. Så nu är jag hyfsat bra i nacken igen lagom tills det är dags att sätta sig vid skrivbordet. Suck! 

 

KOMMENTARER:

  • www.nastasida.blogspot.se säger:
    2017-01-16 | 11:01:25

    Känner likadant för mörkret och skrivet; skulle mest av allt vilja gå i ide med min dator och en näve praliner :-)
    Låter spännande att slå ihop chiklit och deckare, och en rejäl utmaning att få till samma ton och stämning :-) Lyckas du kan det bara bli succé :-) //Annika

  • Marie: Mitt skrivliv säger:
    2017-01-17 | 08:37:00
    Bloggadress: http://mittskrivliv.wordpress.com

    Men åh vad jobbigt med nackspärr!
    När det gäller att skriva om manus så har jag just gjort det, tog min tråkiga slätstrukna relationsroman som refuserats av alla och gjorde om den till en lite mer intressant historia med fler twists and turns. Det tog ett år, men känns värt det. Nu ska jag hårdredigera den och skicka om igen.
    Lycka till med dina funderingar på serie och genrebyte, spännande att följa :)

    Svar: Ja vad spännande att höra att det är möjligt! Skön känsla när man får vittring på sluttampen av ett sånt omfattande arbete kan jag tänka mig..
    Helena Dahlberg

  • Marie: Mitt skrivliv säger:
    2017-01-17 | 11:14:03

    Det vill jag lova, puh!

Kommentera inlägget här: