Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Fram eller tillbaka?

Kategori: Allmänt, Redigera, Roman, att skriva, dagbok, dramaturgi, vi som skriver

En helt vanlig helg lagd till handlingarna. Möjligen snäppet mer social än vanligt. Lördag blev det en shoppingtur i stan med äldsta dottern. Blir tokig av alla människor och är tacksam att bo i en lugn förort! Åker nästan aldrig in till stan förutom för att jobba men vi skulle hämta ett par glasögon på Norrlandsgatan så gick inte att köra köpcentrum denna gång. 
 
Kollade en stund på Skavlan i fredags även om jag tycker det är rätt slätstruket och trist. Men Ranelid var intressant att lyssna lite på ändå. Viöken enorm vikt han fäster vid den första meningen. Tror han kallade den en "helig portal". Och den barbariska frihet man har som författare.
 
Idag drar det igång igen med skrivandet. Bara halvsugen denna måndag vilket beror på att jag föll in lite på ett oväntat spår i förra kapitlet och nu försöker bestämma mig för om jag ska åtgärda det nu, radera eller ändra resten. Eller om jag ska skriva på till slutet ändå och hoppas på att lösa det i redigeringen. Lutar åt det sista men det känns kanske väl slappt? Samtidigt är jag så sjukt osugen på att gå tillbaka. Får se efter skrivpasset hur det blev... 
 

KOMMENTARER:

  • www.nastasida.blogspot.se säger:
    2017-01-30 | 10:16:53

    Ja jisses, dessa oväntade spår. Spelar ingen roll hur mycket man jobbar med att outlinea storyn, så dyker det upp något oväntat. Jag brukar låta det vara och köra på som jag hade tänkt. Ibland får spåret styra om hela berättelsen, vilket blir lite jobbigare. /Annika

Kommentera inlägget här: