Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Regn hos mig

Kategori: Allmänt, Inspiration, Mitten, Roman, att skriva, dagbok, vi som skriver

Nu märks det att ljusare tider är i antågande på så sätt att jag förra veckan fick solen i ögonen när jag satt på tåget och skrev om morgnarna. Lyxproblem eftersom solen är efterlängtad men likväl irriterande då den ligger på från sidan så det är omöjligt att hitta skuggplatser dessa morgnar. Av väderprognosen i mobilen att döma verkar det dock bli betydligt mindre morgonsol denna vecka än förra och nu öser regnet ner. 
 
Förra veckan kom jag i mål på 11 000 tecken. Stabilt som dr Alban skulle sagt för 20 år sen. Avslutade manusets längsta kapitel på hela 17 sidor. Väl långt men tycker ändå det funkar då det händer mycket, vissa karaktärer byts ut under scenens gång och huvudpersonen förflyttar sig mellan två olika platser och två olika situationer varav en där känslan är "yes där satt den" och den andra där känslan är "för i helvete där här går käpprätt åt skogen". Toppar och dalar precis som i författarlivet. 
 
På ett sätt är det enkelt att skriva råmanus för jag kan alltid tänka att, äsch det blev kanske inte så bra men det kan jag fixa till i redigeringen. Man har ju ingen press att leverera en färdig produkt utan mer någon sorts degklump att kunna arbeta vidare med sedan. 

KOMMENTARER:

  • Elin Säfström säger:
    2017-02-20 | 09:41:17
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Degklumpar är inte så dumma! Jag ska börja jobba mer så, så kanske det inte blir så traumatiskt när man ändå måste baka om i slutändan.

    Tänk att du sitter på tåget och skriver. Det är bra gjort. Skulle inte fixa det själv.

  • Kristina W säger:
    2017-02-20 | 13:53:51
    Bloggadress: http://kristinawestling.se

    Sjutton sidor behöver inte alls vara för långt - inte om det händer saker så att läsarens intresse hålls uppe. Jag tror att jag räknade hur långa kapitel min favoritförfattare använder sig av. Nora Roberts ligger på i snitt 25 sidor per kapitel. Huvudsaken är att de är ungefär lika långa har jag förstått av "de som kan" :)

    Svar: Ja jag har också hört om att de ska vara ungefär lika långa. Kollade nu bara därför och 90 % av mina kapitel är mellan 4-9 sidor. Däremellan spretar det hej vilt även om rätt många av dessa ser ut att gå i mål på 5 respektive 9 sidor. Undrar om det är tillräckligt litet spann för att räknad som "ungefär lika långa"?
    Helena Dahlberg

  • Kristina W säger:
    2017-02-23 | 15:49:34
    Bloggadress: http://kristinawestling.se

    Det är nog svårt att säga om ett spann på 4-9 sidor är okej, det beror kanske snarare mer på texten. Flyter det på naturligt oavsett om det är 5 sidor eller 9 sidor spelar det säkert ingen roll. Däremot blir det lite väl maffigt med ett kapitel på 17 sidor helt plötsligt. Kan du dela upp det i två?

    Svar: Ja det får nog bli så ändå nu när jag fått lite distans till saken... Tack för bra tips!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: