Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Långt kapitel...

Kategori: Allmänt, Inspiration, Mitten, Roman, att skriva, dagbok, vi som skriver

Sitter fortfarande med samma kapitel och det tar aldrig slut känns det som! Igår morse var jag så nära att få det klart när jag var tvungen att få av tåget. Tog datorn i handen i hopp om att kunna fortsätta på bussen men fick ingen sittplats så det gick verkligen inte att avsluta. Första gången jag kan minnas att det känts motigt att stänga ner mitt i en text, som jag ju nästan alltid måste göra. 
 
Får hoppas att slutet på kapitlet sitter som en smäck idag istället. Det är en scen med två personer som grälar, roligt och relativt lätt att skriva. 
 
I helgen blir det fullt ös med familjeaktiviteter som vanligt. Hur är det möjligt för tiden att rusa så fort? 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2017-02-17 | 08:28:39
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Åh så frustrerande att inte hinna skriva färdigt! Tycker alltid att det är jobbigt att bli avbruten, och märker ibland i råmanuset att jag avrundat en scen för snabbt, bara för att hinna få ner handlingen jag tänkt innan skrivpasset tar slut. Låter intressant med en grälscen :)

  • Bara hittepå säger:
    2017-02-18 | 12:54:44
    Bloggadress: http://barahittepa.blogspot.com

    Jag gillar också att skriva gräl, kanske särskilt för att jag är så mjäkig i verkliga livet. :) Att låta två karaktärer gräla är ett bra sätt att lära känna dem också tycker jag, även om jag får stryka en hel del efteråt de gånger de riktigt råkat i luven på varandra och aldrig vill sluta.

    Svar: Haha, jag grälar heller aldrig i verkliga livet. Kanske är det därför det blir extra kul i manusen, hade jag inte tänkt på!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: