Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Hej vardag!

Kategori: Allmänt

Lyckades redigera två sidor på bussen till jobbet. Får skicka in resten utan att ha gått igenom det sen på lunchen. Somnade som en stock igår kväll. Vår duktiga hundvalp sov också hela natten utan en enda kissolycka!  
Angående manuset så redigerade ju en vända i våras så det värsta är ändå utrensat. Mest nyfiken är jag på att få respons på ett följebrev till förlag som jag skickar med i inlämningen också. För där famlar jag verkligen i mörkret... 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2017-08-14 | 08:36:36
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Åh, vilken bra idé med respons på följebrevet! Tycker det är jättesvårt att få till ett som är lagom men samtidigt sticker ut. Lyssnade på ett helt avsnitt om följebrev på podden "Skrivdrömmar" och blev ännu mer förvirrad, men tycker mig utläsa på något vis att de små förlagen vill ha "mer" än de stora, kanske för att en personlig relation är än viktigare om man jobbar med några få författare...? Men, är man bara "trevlig", korrekt/professionell och inte avskräckande, så funkar nog de flesta följebrev så länge manuset är i ordning.

    Svar: Tack för tips, ska leta upp det där avsnittet! Jag brukar köra korta och koncisa följebrev utan några direkta utsvävningar. Tänker baksidestext när jag formulerar dem. Får se vad jag får för respons på det...
    Helena Dahlberg

  • Annika säger:
    2017-08-14 | 15:40:07
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Jag kör precis som du; kort och koncist i stil med baksidestext, samt JÄTTEKORT om mig själv och vad jag skrivit tidigare. Hoppas på uppdatering om responsen på ditt :-)

Kommentera inlägget här: