Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Före eller innan?

Kategori: Allmänt, Roman, att skriva, dagbok, vi som skriver

I söndags hade DN en kort, koncis och tydlig förklaring av vilket av rubricerade ord som ska användas när, något som är ett av mina språkliga problemområden som nu förhoppningvis ska sitta framöver! 
 
 
Mitt viktigaste uppdrag nu är att komma ihåg att säkerhetskopiera, befarar att det var länge sen och idag kommer en tekniker och skruvar i lap topen. I helgen blev det en fullspäckad lördag och superslappig söndag med lite småmeck i maklig takt bara. Precis som jag gillar mina helger! 
 
Förra veckan klarade jag inte skrivmålet sett till antal tecken men är ändå nöjd att jag fick ner så mycket som jag gjorde ( nästan exakt 9 000 tecken) med tanke på att det var en röd dag inblandad som gjorde att ett av skrivpassen aldrig blev av. 

KOMMENTARER:

  • Elin Säfström säger:
    2017-04-24 | 09:58:12
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Jag har äntligen börjat släppa på mina försvar när det gäller före och innan. Jag tror att jag någonstans i mitt senaste manus använder "innan" som en preposition (vilket hela min varelse protesterade mot, öh, innan).

    Svar: Å så modernt av dig ;) Vet inte hur jag gör riktigt men kommer väl bli varse här framöver när jag faktiskt för första gången vet hur det ska vara!
    Helena Dahlberg

  • Annika säger:
    2017-04-24 | 10:54:41
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Välbehövlig språklektion för mig, har flera sådana där saker jag hakar upp mig på. Tackar och bockar för upplysningen :-)

Kommentera inlägget här: