Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Inget svar bättre än ett nej?

Kategori: Allmänt

Inget svar har kommit från det senaste förlaget jag skickade in till. Och det kanske det aldrig gör heller för enligt informationen på deras hemsida så svarar de bara om de är intresserade. Jag blev faktiskt riktigt lättad när jag läste det. Riktigt skönt att slippa få alla dessa mallbrev med ett artigt nej som man får annars och som för min egen del gör mer skada än nytta. När det har gått en 2-3 månader utan att man hört nåt så har man ju ändå liksom fattat vinken.

Själv tycker jag det är alldeles ypperligt att bara få en bekräftelse på att de mottagit manuset och såklart informationen att de inte skickar ut några nej-brev så man är med på gången. Kommer inte att sakna det där deprimerande trista nej-brevet. Alls. Men pratade med en skrivarkompis som blev upprörd över nonchalansen och tyckte det var slappt. Alla är vi olika men jag kommer alla dagar i veckan föredra att inte höra någonting framför att få ett trist mallbrev som bara får mig att känna mig som bottenskrapet.

För övrigt tycker jag det är fantastiskt att vem som helst kan skicka in sitt manus till förlag. Trodde faktiskt inte det var så "lätt" innan jag började skriva och därmed forska i saken.
 
Idag blev det ofrivillig sovmorgon och snabbtåg så sparar skrivandet till hemresan. Jobbade dessutom hemifrån igår vilket alltid ger mig lite ont i magen för det känns som att massa jobbiga grejer ska ha bunkrats upp och vänta på mig på kontoret. Så läser vidare i Moyes bok istället.

KOMMENTARER:

  • Rebecka N säger:
    2017-01-04 | 13:24:03
    Bloggadress: http://www.natureinmind.blogg.se

    Jag tycker också det skulle kännas bättre utan ett tråkigt nej-brev om jag skulle skicka in, tycker inte alls det känns slappt så håller med dig att man mår bättre utan ett negativt nej-brev, man förstår ju ändå.
    Trevlig blogg förresten, att följa dina med- och motgångar!

    Svar: Eller hur!? Kul att du hälsar på i bloggen :)
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: