Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Tufft kapitel en fredag

Kategori: Allmänt, Deckare, att skriva, dagbok, vi som skriver

Idag är det dags för mig att börja på ett nytt kapitel som jag fasat lite för. En ny karaktär ska introduceras via en lite perifer karaktär. Blir betydligt krångligare än de gamla vana karaktärerna jag fokuserat på och blivit bekväm med de senaste veckorna.

Är ändå bra att jag kan komma igång med det innan helgen så jag slipper den extra uppförsbacken på måndag utan förhoppningsvis bara kan fortsätta på ett redan inslaget spår då.

Tror en fördel med att skriva så otroligt tidsbestämt som jag gör (är bussen framme måste jag stänga ner antingen jag är klar med meningen/stycket/scenen som jag skriver på eller inte) är just att man nästan alltid kommer in och får fortsätta mitt i en konversation, en scen, en tanke. Väldigt sällan är det som idag att det är dags att börja ett sprillans nytt kapitel när skrivpasset inleds. Här sitter jag idag. 

Och ikväll blir det aw med mina gamla kollegor från mitt förra jobb. Blir säkerligen roligt och trevligt även om jag ofta överväger att strunta i alltihop och åka hem och mysa med familjen istället. Men är ju bra att hålla lite kontakt med några andra än familjen ibland ändå så ikväll blir en sådan kväll. 

Kommentera inlägget här: