Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Research

Kategori: Allmänt, Roman, att skriva, dagbok, vi som skriver

Alltså, när jag äntligen kom upp i tid att ta 6.21-tåget till jobbet så är tåget urspårat. Skrivrutinen bruten med ersättningsbussar etc men något litet ord får man väl ner ändå till slut i alla fall kanske trots allt osv osv. 
 
En sak som är bra med att skriva är att kunna säga att man gör en research. Istället för att man googlar. Research låter ju så mycket proffsigare.
 
Igår gjorde jag lite research på olika sorters hälsningstecken/rörelser eftersom jag var trött på folk i min bok som lyfter handen i en hälsning eller bara nickar ett hej. Kom då in på en helt fascinerande sida om militäriska posteringar typ, givakt, lystring, manöver, lediga, fältlystring och allt vad det var. Förstår att man behövde göra lumpen länge på den tiden det begav sig för att pränta in allt det där i ryggmärgen, jag hade ingen aning att det fanns så många varianter. 
 
Undrar om jag får nytta av den informationen i något manus. Annars kanske jag inte får kalla det research ändå :/ 
 
 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2016-11-22 | 09:20:41
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Mina huvudkaraktärer är i det militära (i framtiden jag skriver om är alla det) och när jag läser ditt inlägg inser jag att jag låter dem hälsa som vanliga civila i vår tid. Ett researchområde jag helt ignorerat, även fast jag googlat som en dåre på ungefär allt annat. Eller googlat, jag säger som du, jag gör research :-D

    Svar: Men vad bra, då har min research genast kommit till nytta ändå!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: