Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Bra flyt och en stor grön gubbe

Kategori: Allmänt

Riktigt bra skrivpass igår morse, bästa på länge! Bitar föll på plats. Jag skriver nytt samtidigt som jag får idéer till förbättringar av det gamla som jag går tillbaka och ändrar. Manuset är ännu så länge inte så långt (Nästan 10 000 ord nu och alltså ca en fjärdedel av maxlängden för vad den här typen av manus bör vara) och därmed lätt att överblicka och hålla koll på. Såhär bra har det inte känts på riktigt länge! Gjorde till och med en säkerhetskopia för ovanlighetens skull (att jag aldrig lär mig!?) 

På väg hem igår stod en person utklädd till stor grön och mjuk gossdjursgubbe med gigantiskt huvud (borde ha tagit en bild inser jag nu, mina färdigheter inom karaktärsbeskrivningar behöver nog finslipad lite... ) vid Slussen. Gjorde antagligen reklam för något, oklart vad. Men det roliga var att se hur folk runtomkring påverkades av denna glatt vinkande filur. Helt normala, torra/trista i högsta grad vuxna storstadsmänniskor log och vinkade frejdigt tillbaka med yviga rörelser. Häftigt hur kultur (/reklam som det väl var i det här fallet men ni fattar kanske vad jag menar här) påverkar oss, jag var visserligen på bra humör redan innan efter en dag på jobbet med många positiva överraskningar men blev ännu bättre till mods av detta. Kanske borde vi ha fler glada gröna vinkande gubbar i våra liv? I vart fall mer plats åt glädje, känslor och kultur. Det skulle i vart fall jag tycka var grymt bra! 
 
Men för att falla tillbaks till verkligheten idag så hoppas jag på ytterligare ett bra skrivpass nu på morgonen innan jag tar helg. Vore riktigt, riktigt kul. Kan detta bli mitt bästa manus hittills!? 

Fågeln i cykelkorgen fortsätter lägga ägg med jämn takt, ett per dag. Det fjärde låg där igår. Hon ruvar för det mesta så man får passa på att smyga dit & kika när hon är på en av sina pauser. Hur många ungar kommer kläckas i denna cykelkorg? Är omåttligt engagerad i dessa små vackra tingestar, hoppas alla klarar sig nu bara! 

(null)



Kommentera inlägget här: