Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Summering 2019

Kategori: Allmänt

Skrivaråret 2019 förde med sig mycket nytt. Här kommer en summering!

Januari: snabbredigerade deckaren och gjorde en massa förlagsutskick.

Februari: skrivtorka som resulterade i en ofrivillig skrivpaus.

Mars: Fortsatt på råmanus till barnboken.

April: Respons på två skrivkompisars respektive romanmanus. Fortsatt jobb med barnboken.

Maj: Fortsatte med råmanuset till barnboken.

Juni: Fortsatte med råmanuset till barnboken. Några förlagskontakter.

Juli: Råmanus till barnboken färdigt!

Augusti: Redaktörsläsning av en skrivkompis manus på 420 sidor. Skickat deckaren till lektör och tagit emot lektörsutlåtandet. Redigerat i barnmanuset.

September: Planering av alla ändringar i deckaren efter lektörsutlåtandet. Färdigredigering av barnmanuset. Påbörjat parhästen (den jag skriver tillsammans med min make) och påbörjat min kommande fackbok (som jag skriver tillsammans med en kollega).

Oktober: Förlagsutskick barnmanuset. Förhandling med förlag om villkor för fackboken. Arbete med parhästens råmanus. Påbörjat redigering av deckaren. 

November:  Signerat förlagsavtal för fackboken. Skrivit råmanus till parhästen. Redigerat vidare i deckaren.

December: Fortsatt med råmanus till parhästen, över halva är klart! Redigerat ytterst lite i deckaren. Skrivit på och researchat för fackboken.

Där är vi nu. Vilket skrivår!

Viktigast 2020 blir att ro iland fackboken. Näst viktigast att redigera klart deckaren, helst till sommaren. Tredje viktigast att skriva klart parhästen. 

Ser ut att bli ett riktigt bra skrivår även framåt! Lyckas jag med de tre momenten ovan är jag mer än nöjd!












Kommentera inlägget här: