Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Kap 16

Kategori: Allmänt

Igår hann jag redigera igenom halva kapitel 16. Blev inte särskilt bra utdelning på de snökaos föranledda tågförseningarna trots allt. Mest massa några extra byten och stå och vänta på perronger. Men tåget gick över förväntan med tanke på vädret.
 
Kapitel 16 skulle jag säga kännetecknas av en riktigt bra dialog och betydligt mer gestaltning av miljöerna än de senaste kapitlen jag redigerat. Kändes som ett välkommet avbräck, variation är bra, så länge man inte spårar ut för mycket förstås. Lagom är bäst, jada jada... 
 
Idag onsdagsjobbar jag hemma. Skönt, hoppas kunna hålla mig inne så mycket det går. Hunden lär inte vilja ta några längre promenader i alla fall, han sticker ju knappt upp ovanför snön stackaren.
 
Imorgon får det bli skriv igen, hoppas kunna lämna in nåt till responsgruppen då, vi får väl se hur det går med det. Ligger efter med förlagsutskicken för februari också, blev så opepp på det när jag väl satte mig. Snart är i alla fall februari över, inte en dag för tidigt! 

KOMMENTARER:

  • Louise Baumgärtner säger:
    2018-02-28 | 15:18:36
    Bloggadress: http://www.mittmanus.se

    Vilken härlig blogg du har, första gången jag varit här och läst antal inlägg men inte sista..;) Får man fråga vad du skriver för manus, i vilken genre, eller är det ett hemligt projekt än så länge?

    Svar: Å man tackar, roligt att höra! Jag provar mig fram, har ingen klockren genre som jag vet säkert att jag vill fokusera på. Det manuset som är ute på en runda hos förlag nu är en deckare, lättsam med chick lit karaktär. Det jag skriver på nu började som en chick lit men har under redigeringen bytt skepnad till en relationsroman. Har ingen aning om vad nästa blir men ska nog testa ännu en ny genre efter dessa om jag inte lyckas få napp hos förlagen på något av dem.
    Helena Dahlberg

  • Louise Baumgärtner säger:
    2018-02-28 | 17:29:46
    Bloggadress: http://www.mittmanus.se

    Vad spännande det låter! Och lite likt min bok som kom ut på Visto förlag i november förra året, Skuggvinter. Det är en psykologisk thriller, men lektören förslog att jag även kunde kalla det för relationsthriller om jag ville;) Hur som helst, LYCKA TILL hos förlagen, kommer följa din blogg så jag får se hur det går;) Och himla bra att du skriver på ett manus, till, imponerande.

    Svar: Ja blir spännande att se hur det går det här :/ Får spana in din bok och blogg också, alltid roligt att följa andra!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: