Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Kanske jag gillar böcker med ”syfte”?

Kategori: Allmänt

Fick veta att en "kollega i huset" (dvs en människa som jobbar i samma hus som jag dock inte på samma bolag) hade releasefest för sin roman i torsdags. Jag har dessvärre aldrig träffat människan så var inte bjuden... 

Däremot ville jag ju direkt gå in pch köpa hans bok på adlibris och sökte därför på titeln Rättvisans högre syfte. Dock hade den inte givits ut ännu så gick inte att beställa. Men det var så lustigt för längst ner på sidan kommer ju förslag på böcker jag kanske också skulle gilla enligt adlibris logaritmer. Och där hade de samlat alla möjliga vitt skilda böcker som bara hade en enda sak gemensamt, att de innehöll ordet "syfte". 

Så skumt, men det är väl antagligen utgångspunkten för deras it-system att de går på titeln i första hand innan de fått ihop tillräckligt mycket kunddata på en titel/författare för att se vilken typ av böcker de som läser den boken också skulle gilla... 

Läste ut Hemmet av Mats Strandberg i helgen och den var riktigt, riktigt bra. Ett skolboksexempel på välskriven bok. Men vilken tacklista det var på slutet sen då! Herregud, med sådana namnkunniga bollplank, agentur och förlag så skulle man verkligen kunna få stordåd uträttade i sitt eget manus. Kan man bygga ett ännu starkare nätverk att bolla sina idéer och texter med funderar jag därför denna dag... 
Kommentera inlägget här: