Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Nya miljöer

Kategori: Allmänt

Igår på hundpromenaden kom jag att tänka på det här med nya miljöer. Jag sprang nämligen på en äldre man (ca 65 år) på en liten sidogata. Vi brukar ofta åka samma tåg på morgonen och han går på vid samma station så man känner igen varandra, men aldrig att vi har hejjat på varandra någon av dessa hundratals morgnar vi setts på tåget.  Men nu, när vi plötsligt sågs i ett helt nytt sammanhang så kändes det helt naturligt att säga hej. 

Så, när man vill få en ny/förändrad relation med någon tänker jag att det kan vara bra att ses på nåt annat ställe än där man brukar springa på varandra. Det är faktiskt samma sak på jobbet som numera för min del i hög utsträckning går ut på att bygga relationer, att det görs allra effektivast när man stöter på varandra i en ny miljö. En ny gruppering, andra sammanhang än vanligt. 

Samma sak gäller nog även för karaktärer i ett manus. Börjar de kännas tråkiga eller en relation i boken behöver livas upp så släng in dem i en ny miljö,  en annan typ av situation. Det brukar alltid hända något överraskande. 

Kanske man skulle prova detta oftare i vanliga livet? Bidrar detta fenomen till att det är så populärt att resa?

Men, nu är det fredag, outz outz!! Förmiddagen tillbringas på ett arbetsmöte om sund konkurrens i byggbranschen, så spännande! Mitt nya jobb är verkligen intressant!!
Dock är dagens mest spännande fråga vem som igår utsågs till ny ständig (??) sekreterare i Svenska akademien!?

KOMMENTARER:

  • Elin Säfström säger:
    2019-04-26 | 17:16:51
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Men gud, vilken intressant iakttagelse! Och vilken bra idé rent manusmässigt! Detta ska jag ta till mig. Tack!

    Svar: :)
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: