Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Lixat manus och förlagsutskick

Kategori: Allmänt, Deckare, Förlagsinskick, Roman, att skriva, dagbok

Nu myser jag med mitt manus. Bland annat genom att lägga tid på ”onödiga” saker som att analysera det i lix. Kapitel för kapitel.
 
Vet inte om det gav så mycket, texten är varierad och rör sig mellan den nedre halvan av skönlitteraturskalan och dippar stundtals ner på den lägre kategorin med mycket lättläst.
 
 
Podden skrivdrömmar hade ett bra avsnitt om lix och puls/beat nyligen som rekommenderas och inspirerade till detta. Huvudsaken verkade enligt dem vara att man varierar tempot/textens svårighetsgrad och att spännande scener skrivs enklare medan lugna partier kunde lixa högre. Fritt ur minnet och enligt dem då... Men det var en ganska bra övning att gissa lixtalet för ett kapitel innan man körde analysen, så lär man sig att få en känsla för hur texten ligger i svårighetsgrad.  
 
Som ni kanske förstått vid det här laget klarade jag inte att göra den sista genomläsningen. Det får bära eller brista helt enkelt.
 
Fräschade upp följebrevet och började skicka ut manuset istället. Men det tar sin lilla tid. Cirka en timme per förlag jag skickar till så får fortsätta idag. Men då är jag noggrann med att dels lägga upp strategierna kring i vilken ordning manusen ska ut. Det hela blir extra krångligt eftersom jag har två manus ute och snurrar + att min man har manus ute och vill verkligen inte konkurrera med honom även om det är helt olika typer av romaner. 
 
När jag bestämt mig för ett förlag som det skulle kunna vara aktuellt att skicka manus till (genom att kolla deras hemsida, författare, böcker osv.) så gör jag en snabb bakgrundskoll på bolaget, bolagsform och ställföreträdare och eventuella andra nyckelpersoner samt googlar dessa för att se om det dyker upp några konkurser eller annat skumt. Vilket faktiskt gjorde att ett av förlagen jag tänkt skicka till ströks igår eftersom det visade sig dels vara en enskild firma och dels att den var registrerad som inaktiv sedan några månader och dessutom avregistrerats pga ny innehavare sedan september. Dessutom finns inte ett enda namn om vem som står bakom förlaget på hemsidan vid en närmare granskning.
 
Vill inte hoppa på något litet riskfyllt förlag, då kör jag hellre själv faktiskt. Men håller ett öga på dem framöver så kanske jag kan skicka dit senare om det tuffar på för dem framöver trots allt. Blir det aktuellt kommer jag definitivt ta referenser på det förlag som eventuellt visar intresse. Som sagt, kommer inte stå ut med massa strul.
 
Jaja, får väl nämna att det damp ner en refusering igår också även om jag gärna lever i förnekelse. Från ett förlag jag skickade till i juli och som bad om ursäkt för seg hantering. Som sagt, trevliga människor i branschen. Även om jag kan tycka att de visar prov på dålig smak stundtals, som när de refuserar mig exempelvis ;) 

KOMMENTARER:

  • Skriva läsa leva säger:
    2018-11-13 | 17:02:51
    Bloggadress: http://skrivalasaleva.wordpress.com

    Vad roligt att läsa om någon mer som är precis sådär tokgrundlig med till vilka förlag en skickar sitt manus till. Jag som skriver i ungdomsgenren har (kanske tack och lov?!) färre förlag att kolla upp, men lägger också jättemycket tid på att se om de kan vara aktuella på flera olika sätt för att jag ska skicka till dem.
    Ytterst dålig smak förresten att refusera dig sådär bara - känner verkligen igen känslan - vad tänkte de liksom?. ;)

    Svar: Det låter bra, man ska inte lägga sin bebis i händerna på vem som helst. Förlagskontrakten kan ju dessutom vara väldigt hårda och utlämnande för författaren om det vill sig illa. Alltså, hoppas förlagen ser storheten i detta manus snart!!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: