Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Mina magiska 77 000 ord

Kategori: Allmänt

Lyssnade på podden ”Skrivdrömmar” igår som b.la. diskuterade frågan om hur lång en roman ”ska” vara. Enligt deras citering av Writers digest skulle då en normal roman ligga på 80 000 - 90 000 ord (som jag minns det).
 
Kunde inte låta bli att kolla mina manus och blev minst sagt förvånad. Det skiljer bara 55 ord dem emellan. Så skumt att de utan att jag haft en tanke på det blivit nästan exakt lika långa. Kom inte riktigt upp i de 80 000 utan stannade på 77 480 respektive 77 535 ord. Men det är nära nog det påstått optimala för att jag ska känna fortsatt lugn. 
 
Idag blir det responsgrejer. Jobbar två veckor till vilket känns förvånansvärt ok. Bra tecken för nya jobbet! 
Kommentera inlägget här: