Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Kapitellängd & synopsis

Kategori: Allmänt, Redigera, Synopsis, att skriva, dagbok

Igår vid redigeringen började manuset gröta ihop sig. Kollade längden på kapitlet jag höll på med (nummer 24 i ordningen) och mycket riktigt var det på tok för långt. Över 5 000 ord. 
 
Hittade passande nog en gammal anteckning i mobilen om just kapitellängder. Vet inte alls varifrån informationen kommer men lät bra så anammar den i alla fall. De första kapitlen rekommenderas då enligt denna okända källa vara ca 1 500 ord. Mittenkapitlen omkring 2 500 ord. Och de avslutande kapitlen ca 1 200 - 1 500 ord. Detta för att väcka och bibehålla intresse och sedan höja spänningen/tempot på slutet. 
 
Räknade igenom alla kapitel och kan konstatera att början ligger rätt bra. Kapitlen kan möjligen gärna bli lite längre i början av mitten medan slutet av mitten ligger relativt bra. Men kapitlen är för långa på slutet, där också de största problemen fanns (enligt lektörens kommentarer som jag läst så många gånger att jag kan dem utantill vid det här laget). Känns skönt att ha fått lite kläm på vilken struktur jag vill ha. Delade ganska enkelt upp det där mastodont kapitlet i två också vilket blev ett bra lyft. 
 
Nu ser översikten över kapitellängderna ut så här, mätt i antal ord.
 
 
Efter det skrev jag ihop synopsis. Eftersom jag ska lyfta det viktiga och var osäker på vad detta egentligen är. Fick ihop ett jag är nöjd med och har därmed vaskat fram de viktigaste karaktärerna, huvudkonflikt och några sidokonflikter av betydelse. 
 
Nu vet jag vart jag är på väg rent strukturellt vilket känns superbra. Varje sånt här litet steg på vägen är viktigt för helheten och slutresultatet. Vilket är lite av charmen med att skriva, för jag älskar att kunna bocka av delmål. ”Bara” att hugga i och ta sig dit då (hoppas jag).
Kommentera inlägget här: