Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Ordfronts 15:51 refusering

Kategori: Allmänt, Förlagsinskick, Refusering

Orkar ju inte skriva om alla refuseringar som dimper ner här. Först och främst för att jag när de kommer går raka vägen till förnekelse- och förträngandefasen och inte vill tänka på det en sekund mer än nödvändigt.
 
Men den som kom i måndags kl 15:51 från Ordfront var värre än de flesta. Inte för att jag är så särdeles förälskad i just Ordfront utan för att det är så uppenbart att det inte blev något napp i år heller, jag var trött och hade garden nere. Gick inte in på mailen för att kolla efter refuseringar utan för att kolla en helt annan grej så det tog mig lite på sängen. 
 
Men så pratade jag med en skrivkompis som ojjade sig över en refusering denne fått i måndags. Jag berättade att jag också fått en, från Ordfront. Och vilket sammanträffande att min kompis fått från samma förlag, när vi jämförde mailen så kom de exakt samma tid med exakt samma formulering (med manusnamnet inklippt bara så där skiljde det sig ju). Så nu får det anses klarlagt att det finns en refuseringsfunktion i förlagens system där de kan skicka samma refusering samtidigt till alla manus de har i lager och som inte blivit utsorterade till särskild hantering. Eller åtminstone något liknande. 
 
Så när man får en standardrefusering är man sannerligen inte ensam, säkert får hundratals författare samma mail exakt samtidigt. Känns ännu mer deppigt ju! Kanske någon annan som läser min blogg också fick den? Men så tänds ju hoppet, kanske halkade mitt eller min kompis manus in i utskicket av bara farten, fast det inte skulle. Det är ju troligen nu inte så att de gjort detta manuellt, det kan förekomma systemfel. Kanske? Ska nog inte sätta särdeles mycket hopp till det men måste ju kunna hända att något manus hamnar där av misstag? 
 
Nåväl, ännu en liten pusselbit till mysteriet förlagsbranschen faller på plats... 

KOMMENTARER:

  • Louise Baumgärtner säger:
    2018-12-21 | 14:09:19
    Bloggadress: http://https://mittmanus.com/

    Så TRÅKIGT! Det är så DEPRIMERANDE med refuseringar! Men du har ju bestämt dig för att ge ut själv , eller hur? Go for it!! Och läs gärna mitt inlägg på min blogg, det är två v. gammalt ca, och heter Hopp i juletid. KRAM och God Jul och refuseringar säger verkligen inte allt om ett manus! Vi har stenhård konkurrens, de har begränsad budget o s v. Ps Jättetråkigt men jag ser aldrig dina svar i sin helhet, av någon anledning tillåts jag aldrig logga in så ser bara de första raderna. Vet fortf inte vad ditt manus handlar om t ex, kanske är det hemligt men som sagt, ser bara början på dina svar. Du kan gärna skicka ett mejl med ditt svar, om du orkar vill säga, hur som helst; GE INTE UPP!!!

    Svar: Jaha, vad konstigt med svaren!? Sååå svårt fortfarande att beskriva vad manusen handlar om. Men den gemensamma nämnaren för alla tre är nog människor med dolda agendor på olika sätt.
    Helena Dahlberg

  • Louise Baumgärtner säger:
    2018-12-21 | 14:10:49
    Bloggadress: http://https://mittmanus.com/

    Här kommer rätt adress till min sida där du hittar inlägget

  • Louise Baumgärtner säger:
    2018-12-21 | 14:12:57
    Bloggadress: http://https://mittmanus.com/

    Här kommer rätt adress till min sida (hoppas jag)...

    Svar: Tack för tips, såg inte länken men ska nog kunna leta mig fram! Brukar vara inne där men nu var det ett tag sen! Hoppas du kunde läsa detta nu då!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: