Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Flummigaste nånsin

Kategori: Allmänt, Redigera

Ojoj, det här är det flummigaste jag gjort i skrivväg tror jag. Helt planlöst öppna ett manus och börja leta efter saker att redigera utan nån som helst aning om vad det skulle kunna vara. 
 
Redan på första sidan hittade jag en ful formulering som jag ändrade på, fortsätter småpilla medan jag läser. Omöjligt att låta bli när jag ser irriterande saker jag stör mig på. Hittade även en lay out grej som var fel konsekvent genom hela manuset, hur har jag kunnat missa det innan? Nu är det fixat i alla fall. Lättad kan jag konstatera att jag fortfarande tycker manuset är asbra, såhär långt... Tyvärr är språkligt plottrigare än vad jag mindes så får rensa en hel del onödiga småord. Kanske glömde jag det i detta manus och gjorde det bara i det andra? Man blir ju lätt snurrig av att ha flera på rull samtidigt. Nu blir det gjort i alla fall, bättre sent än aldrig :/
 
Med stor sorg konstateras att jag måste jobba hemma idag pga. hunden som ju inte kan vara ensam för länge och en familj som är på vift (fritids är stängt för planering). Så ingen skrivtid. Noooo! Känns supertrist nu när jag just har kommit igång igen. Kanske smusslar jag in något skrivpass under helgen om tillfälle ges... 

KOMMENTARER:

  • Elin Säfström säger:
    2018-08-17 | 11:50:42
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Hemmajobb omöjliggör skrivtid? Det brukar vara tvärtom - för mig i alla fall. Hursomhelst, aldrig bortkastat att kolla lite random i ett manus och styra upp språket!

    Svar: Aha, jag är svårartat plikttrogen och när jag jobbar hemma går det som annars är restid = skrivtid åt till hundpromenader. Annars hade man ju kunnat skriva den tiden, dock osäker om jag skulle ha disciplin till det. Antagligen hade jag tagit sovmorgon istället eller slutat lite tidigare helt enkelt...
    Helena Dahlberg

  • www.nastasida.blogspot.se säger:
    2018-08-17 | 13:14:46

    Haha, känner igen mig i den flummiga känslan av att peta runt och redigera helt planlöst :-D Men, kanske är det bra för själen, om inte annat, att jobba lite mer planlöst.
    /Annika

    Svar: Skönt att höra man är i gott sällskap :) Lite som meditation kanske, kravlöst och spontant kringflytande av diverse tankar...
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: