Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Releasen - en tillbakablick

Kategori: Allmänt, Ljudbok, Parhästen, Releasemingel, Roman, Utgivning, att skriva, dagbok, vi som skriver

Godmorgon denna kyliga novembermåndag - den sista sådana för 2021. 

November var för min del den mest intensiva månaden på väldigt många år. Jag ser med glädje fram emot onsdag då kalendern lättar lite igen. 

Nu tänkte jag passa på att fundera lite över releasen i torsdags för det har jag inte riktigt hunnit (var bortrest i helgen till råga på allt men det får jag berätta mer om en annan dag). 

Släppdagen blev - som väntat - superintensiv men också fantastiskt rolig och dessutom lyckad! 

Lärdomar jag dragit är att ta ledigt dagen efter, som jag skrev om i fredags, och att ordna med vaser till alla fina blombuketter som våra gulliga gäster hade med sig! Hade inte räknat med blomsterprakten och var helt oförberedda så det mesta låg ouppackat i ett hörn vilket var jättesynd. 

Allt gick väl typ enligt plan skulle jag säga. Jag skjutsade barnen till skolan när jag ändå var ledig vilket var uppskattat. Sedan hem till mamma & pappa för att hjälpa dem komma igång med de digitala formaten och passa på att umgås lite. Handlade nån grej jag glömt på vägen hem, minns inte vad. Maken jobbade hemifrån så vi tog en lunch ihop på en krog i närheten. Han tog bilen hem medan jag tog en långpromenad hem med vovven. 

Sen var det bara att duscha, piffa, ta fram allt som skulle med och dra. Mammas och pappas lilla bil var knökfull av chipspåsar, läsk, barnens goodie bags, tre lådor vin och lite annat smått och gott.

Just som vi bromsade in framför förlaget ringde cateringgänget som också anlänt så fick hasta iväg och hjälpa dem in. Clara vår fina förläggare var redan i färd med att piffa till och förbereda lokalen. När allt var inpackat var klockan väl kvart i fyra ungefär. Hade sedan en dryg timme att ställa iordning allt vilket var rätt lagom. 

Barnen åt middag från mc Donalds drive in som vi köpt på vägen medan vi fixade (sen hjälpte de till en massa också såklart). Nån halvtimme innan minglet började kom maken också och vi snackade ihop oss med förläggaren om bokpratet vi skulle ha på scen och fick världens finaste bukett (som ni ser på bilderna på scen från bokpratet) och en fin present men framförallt några riktigt värmande ord om vårt samarbete (och vice versa).

Så otroligt glada för fina lyckönskningar i alla dess former, detta var utöver alla blomster. Observera parhästarna i förgrunden (tack svärmor!) och boken som Tove Alsterdal var där och signerade utmärkte sig också, så kul att kunna prata debut och skrivande med ett sådant riktigt luttrat superproffs!
Sedan kom de första gästerna strax före kl 17 och det var full rulle sen till kl 19 när vi avslutade kalaset. Skumpan gick åt det mesta men inte lika mycket rödvin så det fick vi över en hel del. Stämningen var på topp och allt var verkligen superlyckat! Till och med förlagschefen var där och visade sig vara kompis med min chef på jobbet som också kom och firade med oss. Världen är liten … 

Världens största tack till alla som kom och förgyllde vår release, allt var helt perfekt! 

Egentligen hade vi tänkt stanna i stan och äta middag men barnen längtade hem så vi åkte direkt istället. Sen gick vi och åt själva på vår lokala krog Qala som är helt fantastisk vilket blev ett fint avslut på kvällen. Sällan man varit så trött dock! 



Kommentera inlägget här: