Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Klickat skicka

Kategori: Allmänt, Parhästen, Redigera, Roman, att skriva, dagbok, vi som skriver

Då har vi klickat skicka och sent igår kväll dragit iväg en sprillans färsk manusversion till vår förläggare, vad ska hon tycka?!?! 

Måste bara säga att jag är så otroligt nöjd och imponerad av det vi gjort i den här redigeringsrundan, lugnt och metodiskt och hundra procent genomtänkt i varje justering. Fantastiskt att vi lyckades hålla huvudet så kallt hela vägen. Och som ett tecken från högre makter så landade manuset till slut på exakt 350 sidor (i Word med luftiga rader och marginaler) vilket var det vi satte som mål när vi började skriva på det för snart två år sedan. Hur sjukt är inte det?! Det var längre förra vändan men vi har alltså lyckats tajta till det ännu bättre. 
 
Nu blir det trots allt skönt med en paus från den här texten, en riktig lyxig sådan också med långhelg och allt. Ska bara ta mig igenom en och en halv arbetsdagar först då, puh! Hjärnan är helt igenmosad efter denna pärs.

Igår kom dessutom fotografierna från fotograferingen förra veckan. Men - har inte ens orkat öppna filen. Otroligt men sant, så jäkla trött var jag igår (var i ärlighetens namn också lite orolig att datorn kunde krascha om jag började öppna bifogade filer och det var ingen risk jag ville utsätta mig för i onödan). 

Ska samla mig lite och se om jag kan uppbåda energi att titta på fotona senare idag. Gillar verkligen inte att se mig själv på bild/höra inspelning av mig själv eller se en video etc. Det är vidrigt, tror kanske de flesta känner så?

Nu ska vi vila upp oss!!!!!!! Och jag ska njuta av känslan att ha levererat en riktigt grym redigeringsrunda. Vi höll oss friska, inga datorhaverier eller andra incidenter. Jag och min författarkollega är fortfarande sams även om det ibland blir hetsiga diskussioner om hur allt ska vara och uttryckas. Det är det som känns mest skönt, att vi är sams och båda är nöjda. I söndags skickade vi faktiskt helt oberoende av varandra exakt samma text i ett sms till samma person med några sekunders mellanrum. Växer vi ihop??



 









Kommentera inlägget här: