Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Ljud vs papper

Kategori: Allmänt, Ljudbok, att skriva, dagbok

Kanske ska jag förklara det förra inlägget lite kom jag på. Varför ska manuset slimmas så infernaliskt?
 
Jo, det har att göra med ljudboksformatet eftersom vårt manus är anpassat i första hand för att lanseras som ljudbok. Det är ett format som passar bra för debutanter eftersom tröskeln för lyssnarna är lägre, det kostar ju inget extra att prova något från en okänd författare.
 
Men å andra sidan är det betydligt lättare att sluta lyssna och gå vidare till något annat om man tycker det blir trist eller segt. Har man däremot köpt en fysisk bok som ligger på nattduksbordet krävs det mer för att man ska ge upp den. 
 
Slutsatsen blir då att ljudboken inte får tappa i tempo och spänning utan måste fängsla hela vägen in i mål för att lyssnaren ska fullfölja. 
 
Det är alltså det vi jobbar mot, att göra varje minut så spännande och fängslande som möjligt! 

Förresten kom jag på en sak som mot alla odds är en växt och lever i vår trädgård år efter år trots att vi inte gör någonting för att hjälpa den. 

(null)

Den här fantastiskt livskraftiga smultronbusken! 

Kommentera inlägget här: