Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Definition av roman

Kategori: Allmänt

Godmorgon godmorgon! 

Nämnde igår att jag lyssnat på podden debutera eller dö och det är en grej där som fastnat och stört mig. Nämligen den definition deras gäst från Natur & Kultur hade av begreppet "roman". 

Enligt henne, och vad jag hört från andra nu när jag frågar runt lite, skiljer man på romaner och genrelitteratur. Så mina manus är, enligt denna kvinna och tydligen även vad de lär ut på Skrivarakademien enligt mina källor, inga romaner! Självklart förklarade kvinnan i samma andetag att de bara ger ut "riktiga" romaner, dvs. ingen genrelitteratur. Så nu kan jag stryka dem från min förlagslista vilket känns rätt skönt faktiskt, så slipper jag fler refuseringar än nödvändigt. 

Hade aldrig hört om en sådan definition tidigare så tror knappast att den är särskilt vedertagen utan bara uttryck för snobbism och för att racka ner på genrelitteraturen. Och nu hoppas jag det är så också för annars är ju namnet på min blogg extremt missvisande :/



KOMMENTARER:

  • Skriva läsa leva - Helena säger:
    2019-03-17 | 17:29:39
    Bloggadress: http://https://skrivalasaleva.wordpress.com/

    Det har jag hört förr. Tror det var när jag läste Litteraturvetenskap som jag blev bekant med den här kategoriseringen. Så romaner är för mig sådana som lyfts i Babel, vinner diverse prestigefyllda priser och som inte kategoriserar in som feelgood, deckare, fantasy osv.
    Jag skriver ungdomsromaner, dvs renodlade från genre, och så skriver jag genrelitteratur, dvs dystopi och fantasy.
    Hur vedertaget det här med skillnaden i begreppen är bland gemene man vet jag inte, men misstänker att det nog ofta inte är något man känner till. Och det spelar väl ingen roll egentligen, en läsare är en läsare och det viktigaste är att den gillar ens bok. Oavsett om boken är en roman eller inte. ;)

    Svar: Ja precis, då var det rätt som jag uppfattade henne i podden...
    Helena Dahlberg

  • Annelie säger:
    2019-03-18 | 22:10:49
    Bloggadress: http://enbokstavitaget.wordpress.com

    Ja det där har jag också uppfattat från hela håll. Mycket märkligt... Mitt nuvarande manus klassar jag som romance, och när jag på ena skrivkursen fick frågan från en annan kursdeltagare varför jag inte bara kallar den ena roman - "den är ju tillräckligt bra för det!" - så försvarade faktiskt ena kursledaren mig (på sätt och vis) genom att svara "faktum är att om man vill tjäna pengar på sitt skrivande är det bättre att sälja in boken som romance än som en roman". Tyckte nog mina kurskamrater fick sig en liten knäpp på näsan i alla fall... :-)

    Fritt saxat från wikipedia: "en populär skönlitterär form som består av en längre berättelse på prosa. Tillsammans med novellen, sagan och eposet, utgör romanen den litterära genren epik inom skönlitteraturen. (...) Moderna romaner kan ytterligare delas in i genrer såsom detektivroman, science fiction-roman och kärleksromaner."

    Dvs: vi som skriver skönlitterärt skriver de facto romaner, som i vissa fall kan delas in i ytterligare underkategorier. Punkt. :-)

    Svar: Tack vad intressant att höra, herregud alltså att folk orkar!!
    Helena Dahlberg

  • Annelie säger:
    2019-03-18 | 22:12:05
    Bloggadress: http://enbokstavitaget.wordpress.com

    Men jösses... Skyller mina många stavfel på att ögonen går i kors! Har alltid uppfattat detta "från flera håll" samt min kurskamrat tyckte jag skulle kalla den "en roman". Suck alltså... :-D

    Svar: Haha, läser så fort och har så dålig syn (+ glasögon som gått sönder) så märker inte sånt ;)
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: