Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Ibland så...

Kategori: Allmänt

Makalöst flyt igår. Dottern tillfrisknade under eftermiddagen, maken kom helt oförutsett utbyte sin tentapluggsbubbla och jag kunde inte låta bli att plocka fram datorn för lite skrivtid under kvällen.
 
En plan har utkristalliserat sig. Redigera igenom deckaren ännu en gång i superhastighet under veckan. Skicka in till samtliga förlag på listan på fredag. Så det är avklarat innan jag börjar nya jobbet på måndag. Vore sååå grymt. Börjar närma sig sista chansen om jag inte ska ge ut det själv så vill dra igenom det en gång till innan jag gör detta utskick.
 
Hittar som vanligt enorma mängder saker jag vill ändra på varenda sida. Alla dessa småord som helt otroligt nog fortfarande hänger sig kvar efter alla redigeringsrundor. Exempelvis i denna inledningsmening till ett kapitel, i version innan respektive efter gårdagens redigering. För mig är den andra varianten betydligt bättre.
 
”Luften tätnade mellan det lilla sammanträdesrummets smutsvita väggar.” 
 
Eller
 
”Luften tätnade mellan sammanträdesrummets smutsvita väggar.”
 
Meningen är dessutom rätt talande eftersom jag ofta fokuserar på hur luften känns har jag fått höra i olika responser. Eller ja, det är en av karaktärerna som ofta tänker på luftens tillstånd... 
 
Ligger på sid 21/353 nu. Får se om jag lyckas hålla gajsten uppe hela veckan och hinner rassla igenom allt. 
 
Men viktigast, sååå kul att öppna manus igen. Hur är det möjligt? Känns helt sjukligt att sitta med det, igen. Skrivande människor är nog med fördel rätt så, speciella...
 
Idag ska jag till jobbet, tre dagar kvar så ska fokusera på rensning av dator och kontorsutrymme. Och skriva några, förhoppningsvis sista, avtal. Tjoho!!
Kommentera inlägget här: