Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Ryggstretch

Kategori: Allmänt

Under gårdagen firades min storebror som fyller galet många år. Plötsligt oerhört tacksam över att vara lillasyster och ha några år till godo. 
 
Fick ett superbra tips på en ryggövning för folk som är mycket stillasittande vid dator. En kollega hade fått den av sin sjukgymnast och var så entusiastisk att jag blev tvungen att prova.
 
Man ställer sig mot en vägg och sjunker ner/fäller ut benen tills hela korsryggen (& resten av ryggen också för den delen) är intryckt i väggen. Sen ska armarna fällas in (rätt mycket, mer än 90 grader) och så ska du lägga hela armarna mot väggen också (obs! Svårt, alla kommer inte in hela vägen med armarna utan att träna upp detta). Händerna är alltså uppåt, i höjd med huvudet ungefär. Sen ska du hålla ryggen & armarna intryckta mot väggen (så gott det går, det är supersvårt) och dra armarna utmed väggen ända upp tills de är raka uppåt, och så ner igen. Ca 10 gånger. 
 
Det är världens skönaste för ryggen, har inte kunnat sluta nu i helgen, så jäkla skönt. Ni måste prova! Fick till och med inspiration nog att plocka fram yogamattan för första gången på riktigt länge och stretcha ryggen lite till. 
 
 
 
Idag ska jag klippa häcken är tanken, får väl se hur det går med den saken... 
Kommentera inlägget här: