Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Bitar faller på plats

Kategori: Allmänt

Igår kändes det äntligen som om bitarna börjar falla på plats. Tidigare har mitten känts som en stor gröt och att de hittar samma ledtråd typ hela tiden. Nu har jag koll på att det faktiskt är olika ledtrådar de hittar (puh, hade varit jobbigt annars...) och i vilken ordning.
 
Har också förtydligat vad respektive ledtråd får för effekter för att det ska bli mer variation och läsaren inte ska känna som jag, att det är samma sak som händer hela tiden.
 
De viktigaste ledtrådarna hittas dessutom på olika platser (i en bil, på kontoret respektive på toaletten) vilket känns som en bra grej för variationen.
 
Alltså har tänkt på att jag i båda mina manus har rätt många scener som involverar toaletter. Och sex. Känns som mitt signum :/ hmmmm, just toalettgenren är väl inte inmutad ännu så där kan jag ju visa mig unik. Får se om det går hem eller kommer klassas som ”skitlitteratur” rakt av ;) 
 
Idag blir det *trumvirvel* redigering! Haha, får ta en bloggpaus snart tills jag redigerat klart. Börjar bli riktigt tjatigt detta!!

KOMMENTARER:

  • Sara säger:
    2018-10-30 | 09:39:39
    Bloggadress: http://www.saralinneamolin.wordpress.com

    Haha, känner igen det där med redigerings-harvandet. Den senaste tiden har jag frågat mig hur mycket man kan redigera ett manus innan det faller sönder i bitar... men ändå, någonstans blir det nog bättre för varje gång. Och då är frågan när det är dags att anse sig färdig? Typ aldrig? Lycka till i alla fall, ska bli kul att höra hur det går! :)

    Svar: Eller hur, till slut kanske man tappar själva kärnan mitt i allt, viktigt att hålla fokus genom hela den oändligt långa processen... Och när man ska ge sig är ju helt omöjligt att veta. Får köra så länge man orkar tror jag är ett bra riktmärke. Tusen tack för ditt stöd!!
    Helena Dahlberg

  • Annika säger:
    2018-10-30 | 10:19:28
    Bloggadress: http://nastasida.blogspot.se

    Nej nej nej, det kan aldrig bli för mycket redigering! Jag älskar att läsa om andras redigeringsprocesser, då det är det roligaste i hela skrivprocessen för mig :)
    Toalett, det är också ett signum. Om inte annat väldigt originellt.

    Svar: Tack för pepp! Jo det är kul att läsa om andras processer håller jag med om. Hoppas ju på att snart gå i mål här men har ärligt talat ingen koll på hur mycket som återstår att göra. Är väl en del av processen det med, alla osäkerhetsfaktorer...
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: