Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Första kapitlet - vad ska med?

Kategori: Allmänt, Inledning, att skriva, dagbok, dramaturgi

Jaha, blev till att rannsaka det första kapitlet i relationsromanen, igen. Började i fredags och fortsatte peta lite, små stunder under helgen. 
 
En sak som då slog mig, eftersom jag tidigare fått tips om att se över dramaturgin, var att huvudkonflikten inte presenteras redan i första kapitlet utan endast en av bikonflikterna. Att jag drog den slutsatsen just denna redigeringsomgång var säkert podden Skrivdrömmars förtjänst eftersom de har haft två långa avsnitt på temat huvud- respektive bikonflikter här nu senast. Så det tackar jag för. Hoppas på en tydligare inledning och därmed också dramaturgi med detta upplägg. Första kapitlet innehåller därmed huvudkaraktär, en viktig bikaraktär, miljön där historien utspelar sig, huvudkonflikten, en viktig sidokonflikter och en oviktig sidokonflikt. Men alltså bara små hintar om vari konflikterna består/kommer att bestå. Känner mig riktigt nöjd. 
 
Har försökt googla vad första kapitlet bör innehålla men hittar ingenting...
 
Sen var jag också handlingskraftig i helgen på så sätt att jag städade osedvanligt mycket och dessutom ställde iordning utemöblerna och täckte över dem inför vintern samt körde ett lass med gammalt skräp till ÅVC. Puh, nu ska jag förhoppningsvis kunna vila mig i form till julpyntningen den första adventshelgen. 

KOMMENTARER:

  • Annelie säger:
    2018-12-06 | 09:56:08
    Bloggadress: http://enbokstavitaget.wordpress.com

    Men du! Har du pinterest? Sök på "first chapter" där så kommer du få upp mängder med tips och länkar till texter som handlar om vad första kapitlet kan eller bör innehålla :)

    Svar: Aha, häftigt! Finns det skrivrelaterat där också, hade jag ingen aning om. Ska genast gå in och kolla, vilket bra tips!!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: