Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Att börja ett nytt manus

Kategori: Allmänt

Båda mina manus som jag jobbat med sedan 2014 är ”färdiga”, för nu i vart fall. Förlag kontaktade och tiderna väntande. Så vad ska jag göra nu!? Har inga konkreta planer på nästa projekt mer än att jag tänker fortsätta pröva en ny genre även denna gång. 
 
Har några idéer men vilken av dem ska det bli? Hur lång tid kommer det att ta? Deckaren tog ca 16 månader men då jobbade jag verkligen stenhårt med datorn i sängen många nätter under sommaren/slutspurten då jag också gick en skrivarutbildning på folkuniversitetet. Tar även denna 16 månader så är den klar redan nästa år. Vore ju fantastiskt! 
 
Har under helgen gått tillbaka och läst i bloggen om hur jag började med det tidigare manuset. Är så otroligt nöjd med hela den processen så ska försöka arbeta på samma sätt nu. Då började jag med ett synopsis i en Excel-fil där jag fick ner
- huvudkaraktärerna och lite om vilka de är
- översiktlig beskrivning av de tio första kapitlen (alltså några ord bara per kapitel)
- ca 2 % klart när jag började. 
 
Så nu ska jag vaska fram de där 2 procenten ur någon av mina idéer... 

KOMMENTARER:

  • Elin Säfström säger:
    2018-05-14 | 11:21:48
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Det är ett härligt men också lite skrämmande läge när man börjar på något nytt. Du tycks ha ett strukturerat tillvägagångssätt att ge dig på början dessutom - bara att gratulera!

    Svar: Tack, förvirringen är total på skrivfronten för närvarande. Ser fram emot att se bilden klar framöver!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: