Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Tid för reflektion

Kategori: Allmänt

Igår var jag tröttare än vanligt eftersom vi behövt luskamma hela familjen under kvällen då det går löss på dagis och skola. Det tog sin lilla tid, kom i säng vid ett. Nu får jag sota för att jag inte går till frisören ;) 
 
Resorna till och från jobbet igår fick gå till att reflektera och sortera tankarna istället för aktivt arbete. Första gången på jag vet inte hur länge som jag satt utan datorn framför mig. Det var mysigt. Funderar på att ta med en bok idag. Landa lite i den mäktiga känslan av att ha färdigställt två hela romanmanus. Är så överdrivet nöjd med att vara i mål! 
 
Har börjat spåna på nya manuset. Frågar mig hur sorgligt och dramaiskt det kan vara när man skriver för åldern 9-12. Lutar åt att lägga en rätt hemsk historia i bakgrunden som inte uttalas men kan anas av en äldre läsare. Som en yngre läsare kanske inte tänker/fokuserar på utan att de yngre och de som inte vill tänka mörkare tankar istället kan leva sig in i en betydligt mer positiv uttrycklig historia.  Börjar få en bra känsla. 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2018-05-16 | 09:13:40
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Följer med spänning hur du tänker om ungdomsmanuset, jättespännande då jag också skriver mitt första för unga (även om mina tänkta läsare är lite äldre). Visst är det kul att hoppa mellan genrer och målgrupper? :-)
    Och, alla uppdateringar i dagisbloggen som inte innehåller orden "löss" eller "magsjuka", är en bra uppdatering!

    Svar: Ja suck, tur att det snart är sommarlov (för barnen inte för mig...) Gillar också att hoppa mellan genrer men önskar ändå nånstans att jag hade en genre jag bara VISSTE var min rätta, såsom många andra verkar ha. Simona Ahrnstedt exempelvis.
    Helena Dahlberg

  • Elin Säfström säger:
    2018-05-16 | 09:56:00
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Det är ju helt fantastiskt med två hela manus i ryggen! Skriver själv ett manus för 9-12 nu och jag är nog redan (efter 13000 ord) ute och cyklar vad gäller både omfång och hemskheter. Men man lär så länge man lever. Har tagit hem lite böcker i ungefär samma genre för att se hur andra har gjort. Det allra bästa är ju om man kan få till det du pratar om: en bok på flera nivåer som funkar för både vuxna och barn.

    Svar: Ah, ”det bästa”, dit siktar jag ju så blir glad för den strategibedömningen! Tror inte man ska glömma den vuxne nej, det är ju trots allt de vuxna som köper hem böckerna till barnen i första hand...
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: