Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Inledningar (igen)

Kategori: Allmänt

Är lite fixerad vid inledningar och nu slumpade det sig så att jag just skulle börja läsa på en ny bok samtidigt som jag började skriva på det nya manuset. 
 
Ja, jag skriver på det nya manuset. Det känns helt otroligt, trodde nästan inte att jag skulle komma igång igen. Det går superlångsamt och är mest planering än så länge. Men det rör på sig minsann! 
 
Läser denna nu, först trodde jag kameran på mobilen gått sönder efter att jag tappat den för hundrafemtiofjärde gången. Men nej, texten ser ut så. 
 
 
Helt ok inledning men ingen favorit. Hon inleder med en sida beskrivning av vad någon (”jag”) ser omkring sig i ett klassrum. Första meningarna:
 
”Vid den vänstra bänkraden ligger Dennis, som vanligt iklädd reklam-T-shirt, stormarknadsjeans och oknutna gymnastikskor. Dennis är från Uganda. Han säger att han är sjutton, men han ser ut som en fet tjugofemåring.”
 
Jag ogillar spontant berättarjaget eftersom den beskriver allt på ett så dömande och otrevligt sätt. Men efter första sidan kan jag räkna ut (tror jag i alla fal) vad boken kommer att handla om så då har den väl kanske lyckats med det en inledning ska? Vi får väl se. Jag är inte övertygad om bokens förträfflighet än så länge, blir alltid avtänd av sådana där larviga citat från andra kända författare som hon har på framsidan också (blurb kanske det kallas?) Men skulle antagligen aldrig tveka att trycka det själv om Håkan Nesser av alla fantastiska författare, men även nån annan också såklart, fick för sig att säga några positiva ord om min eventuella bok i en eventuell framtid. 

KOMMENTARER:

  • www.nastasida.blogspot.se säger:
    2018-05-30 | 16:25:11

    Lyssnade på Störst av allt, och tyckte berättarrösten var klockren till hennes inre monolog.
    Underbart att vara i början av skrivprocessen, när allt fortfarande är möjligt :-)
    //Annika

    Svar: Ja det har sina för- och nackdelar. Hade glömt hur stor skillnad det är jämfört med senare delar av processen. Men känner trots allt att det blivit lättare och lättare för varje manus. Eller ja, första manuset kändes det lättast men det var ju för att jag inte hade nån jädrans aning om vad jag höll på med :/
    Helena Dahlberg

  • Ulrika säger:
    2018-05-30 | 20:35:15
    Bloggadress: http://nettelblad.blogg.se

    Blir intressant att höra vad du tycker när du läst vidare! varit sugen på denna men inte läst den ännu.

    Svar: Ja men den tar sig, på ca sid 30 nu och måste säga att jag gillar den!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: