Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Bok idag

Kategori: Allmänt, Redigera, att skriva, dagbok

Den totala sorgen över att skrivhelgen redan är över dämpas relativt bra av att jag börjar mitt nya jobb idag. Väntan har varit lång, anställningsprocessen inleddes i början av oktober redan... 
 
Ser fram emot att få en ny dator som jag kan använda för att skriva lite på också. Den jag använde i helgen har inget svenskt rättstavningsprogram ens så blir spännande att se hur mycket rött det blir när jag öppnar dokumentet med rättstavningsfunktionen på! 
 
Men skrivhelgen var absolut perfekt, förutom kanske att vi försov oss lite på söndagen och inte vaknade förrän 8.30. Så det var massor av folk på frukosten plus att vi fick några timmars mindre skrivtid än planerat. Men förutom det så var det perfekt och nu är man ju dessutom utvilad också. 
 
Men något som jag fick med mig av att jobba utan synonymfunktion på datorn var att det hade sina poänger. Man blir lite slapp av att bara slå upp ett ord som behöver bytas ut och välja ett annat i listan. Utan den fick man istället tänka runt och hitta andra vägar och infallsvinklar för att komma undan platta, tråkiga eller överanvända ord. Så tror jag ska dra ner lite på mitt användande av shift + f7 funktionen framöver. 
 
Men min gamla dator har inget fungerande batteri utan behöver ha en elsladd inkopplad. Så idag blir det till att packa med sig en bok på resan in till jobbet istället. Det får bli Gulbrandssons ”Manusförfattarens guide” som jag började läsa lite i under helgen. 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2018-03-19 | 10:18:43
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Låter som om ni hade en härlig skrivhelg. Apropå att "bara" orka en timmes skrivpass åt gången så tror jag att det är bra för kreativiteten att pausa och få lite nytt syre i hjärnan innan en fortsätter. Om inte annat hinner en vila armarna/händerna en stund :)
    Lycka till på nya jobbet idag!

    Svar: Tack, mycket i huvudet nu. Men en bra känsla!
    Helena Dahlberg

  • Elin Säfström säger:
    2018-03-19 | 13:34:55
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Tycker att det låter underbart att försova sig till 8.30. Det fanns en tid när jag skrattat åt blotta utsagan (8.30 - i ottan ju!!) - men det var innan jag fick barn.

    Hoppas första dagen på nya jobbet blir ok (det är alltid jobbigt precis i början).

    Svar: Tack, den fick bra! Mycket folk/namn/koder/system osv men bra stämning och roliga/trevliga kollegor vad det verkar. Skönt att ha det avklarat dock :)
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: