Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Vägar framåt

Kategori: Allmänt

Nu är det skärpning som gäller. 
 
Har funderat den senaste veckan och kommit fram till att jag fastnat i det smått klassiska skriva-glatt-20-sidor-på-ett-nytt-manus-och-sen-tar-det-tvärstopp-tillståndet. Har bara inte orkat eller velat inse det tidigare. 
 
Planen jag hade tidigare var att börja skriva på slutet istället för att sätta inramningen. Vilket jag i och för sig fortfarande tror är en vettig väg framåt. Problemet är bara att jag ju egentligen inte har en aning om vad boken handlar om och därmed inte heller vad slutet behöver innehålla. Vad är elledningen som driver loket/historien framåt här? 
 
Skäms nästan för att inte ha gjort detta tidigare efter alla hyllningar till denna metod. Tror jag fick hybris och tänkte att jag har koll nu och inte behöver lägga tid på sånt där. Men jag behöver sätta mig ner med Lisa Croons Story genius-metod som jag beskrev här i bloggen i vintras. För att vaska fram vad i helskotta den här historien och karaktärerna handlar om egentligen. Så det är målet för denna vecka. 
 
I övrigt är det nu så att resten av familjen har semester men jag ska jobba. 4 veckor till. Min närmsta arbetskamrat slutat på fredag men fördelen med att jobba juli är väl att det inte är så många där så lär kära känna de få som är kvar rätt så bra...

KOMMENTARER:

  • Elin Säfström säger:
    2018-06-25 | 09:28:31
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Skulle aldrig kunna skriva slutet först. Men det låter som en bra idé att försöka!

    Svar: Tror det kan bli bra men får väl se...
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: