Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Synopsis till förlag

Kategori: Allmänt

Here we go again!
 
Att skriva synopsis till förlag är ju något helt annat än att skriva ett åt sig själv som en del av skrivprocessen bara. Har googlat runt en hel del och det finns förvånansvärt lite skrivet om ämnet. Finns hur många sidor som helst om följebrev och synopsis för sin egen skull. Men de här säljsynopsisarna skrivs det knappt om alls. Kanske är det en relativt ny företeelse och det har med det att göra, vad vet jag. 
 
Utifrån de små halmstrån jag lyckats rota fram så har jag i alla fall som mål att mina synopsis ska bli ca två A4 sidor långa. Innehålla huvudkonflikt, några centrala sidokonflikter och en beskrivning av de viktigaste karaktärerna. That’s it.
 
Började med synopsis på deckaren igår och det är väldigt nyttigt kan jag säga. Dels blir jag så sugen på att ge ut boken för den är ju så bra inser jag när jag sitter. Dels kommer jag på potentiella förbättringsområden. Vissa saker reagerar jag på och undrar varför jag valt just den lösningen. Svaret i de fallen är att jag körde på och så blev det så utan någon särskild tanke bakom. Men sånt kan ju ändras i kommande redigeringsrundor, vi får väl se. Plockar upp det på att-göra-listan i min privata synopsis/sammanställningaexcel i alla fall. 
 
Men frågan jag ställer mig är varför jag inte gjort detta tidigare. Blir rätt många ytterligare förlag och agenter man kan skicka till om man har ett synopsis, det är roligt och det är nyttigt. Men jag har väl inte varit uppgiften mogen helt enkelt. Bättre sent än aldrig får man väl säga. 

KOMMENTARER:

  • Elin Säfström säger:
    2018-06-28 | 09:45:04
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Var inte ens medveten om att svenska förlag/agenter är intresserade av en synopsis. Tack för info! Vad roligt att det känns som att manuset är bra när du sitter och stolpar upp det. Jag brukar uppleva att det blir extremt platt och tillsynes oerhört trist när man berättar OM sin bok.

    Svar: Ja det är tycker jag extremt stor skillnad att skriva om sin bok eller att prata om sin bok. Att prata om den är för mig mycket svårare och blir ofta rätt konstigt. Har insett att den inte går att förklara särskilt ingående när man ska berätta om den bara så där för någon bekant. Har gått ner till att säga att det är lite som ”sex and the city” fast i deckarform. Eller att det är en vit och fräsch deckare. Folk brukar se förvirrade ut då och byta samtalsämne. Så här har jag en förbättringspotential som är enorm.
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: